Het Formule 1-seizoen van 2024 staat vooralsnog in het teken van de remproblemen. Zo kreeg Ferrari-coureur Charles Leclerc tijdens de openingsrace in Bahrein zijn auto maar moeilijk tot stilstand. De problemen van Max Verstappen waren nog een stuk extremer. De Red Bull Racing-coureur moest tijdens de GP van Australië zelfs zijn bolide noodgedwongen aan de kant zetten.
Het verband bij deze twee problemen is dat ze allebei te maken hadden met de remklauw. Beide coureurs beschreven het probleem ook alsof er constant aan de handrem werd getrokken.
Wat ook opvalt, is dat zowel Red Bull Racing als Ferrari de remklauwen gebruiken van de leverancier Brembo. De volgende vraag komt bovendrijven: is er in dat geval een verband tussen beide remproblemen?
Brembo reageert op remproblemen bij Verstappen en Leclerc
Die vraag zou snel beantwoord worden. De Italiaanse remleverancier laat via een statement weten dat ze niet verantwoordelijk zijn voor beide problemen.
“De teams hebben beide problemen onderzocht en daarbij kwamen geen afwijkingen aan de Brembo-componenten en materialen bovendrijven. In beide gevallen kwam het probleem voort uit een verkeerde afstelling of keuze van het team met betrekking tot de configuratie van de auto. Brembo is dus niet direct verantwoordelijk voor de beide problemen”
Horner onthult daadwerkelijke oorzaak remproblemen
Brembo legt de schuld dus bij de teams zelf neer. Volgens het Italiaanse bedrijf hebben de teams 'een verkeerde afstelling met betrekking tot de configuratie van de auto' gemaakt.
Red Bull Racing-teambaas Christian Horner denkt daar anders over. In gesprek met GPBlog beschrijft Horner de oorzaak van het probleem op een andere manier: "Ik denk dat we al kunnen zien dat er een probleem is geweest waarbij de remklauw de rem heeft geblokkeerd. Dat is vanaf het begin van de race gebeurd, dus je kan de hitte zien toenemen," aldus Horner.
0 reacties