De gehoopte titanenstrijd bleef uit. Red Bull Racing-coureur Max Verstappen eiste de leiding op via de binnenkant van bocht één en gaf deze niet meer uit handen. De focus op een optimale race-afstelling heeft zich daarmee behoorlijk uitbetaald. Zo won hij zelfs met ruim 33 seconden voorsprong... Ook Perez liet zich weer eens op een positieve manier zien tijdens de Hongaarse GP en dat ontbrak niet aan mooie gevechten. Lees hier de samenvatting terug van de F1 GP van Hongarije 2023.
Samenvatting F1 Grand Prix Hongarije 2023 start: Zhou tikt indirect twee Alpines eruit
Lichten uit en gas erop: Max Verstappen komt iets sneller weg dan Hamilton en eist direct de binnenkant van bocht één op. Hamilton wordt dan naar buiten gedrukt en verliest momentum, waardoor beide McLarens aan de Mercedes-coureur voorbijgaan. Achterin problemen voor Alpine, beide coureurs komen in aanraking en één ervan staat stil, de gele vlag wordt kortstondig gezwaaid. Enkele ronden later zit het erop: een dubbele DNF en nul punten voor Alpine in Hongarije.
Bij de herhaling is de toedracht duidelijk: Daniel Ricciardo wordt bij aanremmen T1 vanachter aangetikt door Guanyu Zhou, die zijn slechte start probeert goed te maken. Ricciardo tikt om zijn beurt de achterkanten van de Alpine-coureurs aan, waarna het duo, op dat moment zij aan zij en op punt bocht aan te snijden, vervolgens met elkaar in aanraking komt.
Carlos Sainz weet een superstart te maken en is na een ronde achter teamgenoot Charles Leclerc te vinden op P6. Ook Yuki Tsunoda maakt een ijzersterke start en vliegt naar P11. Daniel Ricciardo valt juist terug naar de achttiende positie door het incident.
Sergio Perez is één plek geklommen vanaf P9. Voor hem rijdt Fernando Alonso. De Spanjaard geeft geen strobreed en Checo, onderweg op hards, ziet hoe de aansluiting met de kopgroep daardoor groeit. De regie toont geen beelden, maar het lukt Perez niet veel later om de tweevoudig WK-winnaar te verschalken.
Kan de Red Bull-coureur Sainz uitdagen straks? Perez rijdt op hards, terwijl Sainz de rode wangen eronder heeft. Ook al heeft Perez moeite om even later het gat van twee seconden te dichten; het blijft leidend dat de banden van Sainz als eerste eraan gaan dadelijk.
Vooraan heeft Verstappen de voorsprong op Piastri vergroot naar twee seconden in ronde 7.
Extra vroeg naar de hards kan straks uitbetalen
Een tijdstraf van vijf seconden voor Zhou volgt, die ingelost moet worden bij zijn eerste pitstop. Over pitstops gesproken: de eerste volgen vroeg (ronde 9-10): Valtteri Bottas, Alex Albon, Yuki Tsunoda, maar ook Lance Stroll: alle vier gaan naar de hards, mogelijk met het plan om de race uit te rijden. Een ronde later, volgt Zhou die als laatste terugkeert op het asfalt.
Logan Sargeant, die vanaf P20 startte, volgt in de voetsporen van zijn teamgenoot. Maar de pitstop is rommelig en levert eigenlijk vooral tijdverlies op.
Sainz ziet Perez dan eindelijk in zijn spiegel in ronde 14 en zegt de Red Bull-coureur zo lang mogelijk op te willen houden. Maar na twee ronden houdt die het voor gezien met een switch van softs naar hards.
Lewis Hamilton krijgt 'Hammertime, Lewis' te horen over de boordradio. De Brit gaat naar binnen, ook voor hards. McLaren reageert direct met Norris en blijft voor Mercedes. Piastri volgt in ronde 19. Een pitstop van 2 seconden rond! De jonge Australiër weet net niet bij de exit van de pits zijn positie te behouden en ziet hoe Norris buitenom de P4 pakt.
Hamilton snapt er niets van: 'Waar hebben ze negen seconden vandaan getoverd?'
De grote verliezer van deze golf aan pitstops is toch wel Leclerc. Een Ferrari-monteur sukkelt met de wheelgun linksachter en de pitstop kost een dikke 9 seconden.
De McLarens klimmen naar P3 en P4, nadat Alonso ook naar hards gaat. Ook hier weer problemen bij de pitscrew met de wheelgun. Is het door de hoge temperatuur? Alonso keert als elfde terug op het asfalt en pakt vrij direct P10 af van Bottas door er achterlangs te steken bij bocht één met een betere exit.
Bandenwissel Verstappen in ronde 23
Perez is door alle pitstop opgeschoven naar P2, maar zie hoe Verstappen zo een 22 seconden voorsprong leidt. Onbedreigd kan de Nederlander daardoor naar de hards en behoudt zo de leiding vrij gemakkelijk.
Een alternatieve bandenstrategie voor Perez: mediums eronder en terug de baan op tussen de Ferrari-coureurs op P7. Te vroeg voor mediums? Wellicht. Russell begint terug te vallen met maar één pitstop. Sainz, maar ook Perez erachter, komen allebei bij de eerste bocht aan met DRS. De Red Bull-coureur heeft net iets meer momentum door de slipstream en duikt kundig binnendoor en voorbij aan Sainz. Perez is op podiumkoers: ook Russell is een ronde later gezien: P5 voor Checo.
De Brit gaat dan als laatste naar binnen voor verse mediums: P14.
Wij zijn op de helft van de Hongaarse GP. Het gevecht voor de podiumplekken achter Verstappen is springlevend. Hamilton hengelt langzaam Piastri binnen en het gat slinkt vlug. Nog vijf seconden. Maar Piastri heeft nog tempo achter de hand en het gat groeit weer. Achter Hamilton krijgt Perez ook de opdracht om te jagen. DRS-afstand in zicht en met de mediums onder de RB19 is de podiumplek van Hamilton verre van zeker zo. Zonder een gevecht? Gelukkig niet. Hamilton houdt net genoeg afstand om een DRS-duik van de RB19 af te weren. De Mercedes-coureur zet alles op alles in de laatste bocht. Perez komt dan eindelijk binnen enkele tienden, maar het positioneren van Hamilton is vlekkeloos en Checo kan geen opening vinden.
Gevecht voor podiumplekken springlevend
Maar daar blijft het bij: Piastri en Perez pitten naar mediums. Een tweede wissel. In 1,9 seconden klokt Red Bull daarmee de snelste pitstop van het jaar. Ongelooflijk. Zo kan Hamilton mogelijk door beide opgevangen worden straks, de Brit klaagde net al over verliezen van grip aan de achterkant. De eerste coureur die al vroeg zijn tweede pitstop nam, Alex Albon, is intussen opgeklommen naar P12.
Piastri verliest dusdanig veel tijd bij zijn inlap dat Perez zo ongeveer gelijk met hem de pits uitrijdt. De RB19 is op stoom en Perez houdt de druk erop bij de talentvolle debutant. Weer buitenom bij bocht één? Het lukt nipt. Als de McLaren-coureur terug probeert aan te vallen, vangt hij bot en moet zelfs het gras op om een botsing te voorkomen. Geen straf voor Perez, aldus de raceleiding. Het podium is nu zo goed als binnen, mogelijk een P2 als de achtenhalf seconden op Norris dichtgereden kunnen worden met nog 19 ronden op de teller.
Slotdeel bewijst ware snelheid Verstappen
Ook een tweede pitstop voor Verstappen, die het gat naar Norris zag toenemen naar ruim 33 seconden. Het team neemt geen risico's tijdens de wissel naar mediums: 2,6 seconden.
Verstappen perst er met nog 16 ronden te gaan een pijlsnelle 1:20s eruit, bij verre de snelste ronde.
Piastri verliest ook tempo op deze compound en moet P4 inleveren aan Hamilton. De Ferrari-coureurs zitten daarachter, maar op een slag hardere band. Het gat blijft stabiel, waardoor de P5 voor Piastri zo goed als zeker is.
De aandacht verschuift naar het gevecht voor P2. Norris heeft ook niet het tempo op deze mediums en heeft nog drie seconden speling op Perez met een zevental resterende ronden. Hoe snel is Verstappen dan werkelijk? Norris verliest nog zo een vijf seconden op Verstappen, maar weet het gat naar Perez te managen... Zo snel zelfs, dat Verstappen op punt staat de eerste coureur in de top-tien op een ronde te zetten.
Het tempo van Perez neemt vervolgens af, waardoor Hamilton hem in zicht krijgt. Nog drie ronden en drie seconden om goed te maken. In nog geen ronde gaat er een halve seconde af, totdat Perez weer zijn DRS openzet op het rechte stuk. Nog iets meer dan een anderhalve seconde... Het ziet er niet naar uit alsnog.
Perez kan vasthouden, terwijl Max Verstappen met een voorsprong van ruim 30 seconden zijn zevende overwinning op een rij veiligstelt. Wereldklasse!
Norris eindigt als tweede met daarachter Perez op P3. Hamilton wordt vierde en Piastri scoort gezonde punten met een P5.
0 reacties