De Grand Prix van Hongarije vindt sinds altijd 1986 plaats op de Hungaroring. Het circuit is gebouwd in Mogyoród - een klein dorpje in de buurt van Boedapest. De creatie van de Hungaroring is te danken aan voormalig Formule 1-eigenaar Bernie Ecclestone. Hongarije maakte destijds nog deel uit van de Sovjet-Unie. De maestro zinde op een race achteren het IJzeren Gordijn en kwam uit bij Boedapest.
Initieel werd er gesproken over een stratencircuit, in een park van Boedapest. De lokale regering vond een circuit in Mogyoród een beter plan - mede vanwege het logistieke voordeel door de nabijgelegen snelweg. De bouw van de Hungaroring begon op 1 oktober, 1985. Binnen acht maanden was het circuit klaar. De Hungaroring is één van de snelst gebouwde race-circuits op de Formule 1-kalender.
Bijzonderheden rondom de Hongaarse Grand Prix op de Hungaroring
De Hungaroring staat bekend als een echte ‘Mickey Mouse-baan’ bij de coureurs. Met een lengte van 4,281 kilometer, verdeeld over veertien bochten, is het een compact en kronkelig circuit. Vandaar ook deze kenmerkende bijnaam voor de vaste uitvalsbasis van de GP van Hongarije.
Inhalen is daardoor relatief moeilijk op de Hungaroring. Veel hangt dan ook af van de kwalificatie en startpositie. Omdat het circuit weinig gebruikt wordt buitenom de Grand Prix van Hongarije, is de grip relatief laag zodra de vrijdag sessies van de trainingen aanbreken.
De gemaakte kilometers daar in de aanloop van de zondag van de Hongaarse GP - het vergroot de grip vooralsnog niet veel meer, van dag tot dag. Het circuit ligt in een vallei en kampt met veel neerdalende stof. De zandige, droge en opwaaiende grondlaag draagt er eveneens aan bij dat de grip op de Hungaroring snel snel weer afneemt. F1-coureurs wachten in de kwalificatie dan ook zo lang mogelijk om van de vluchtige rubberlaag te profiteren en de tijd te verbeteren.
Wat nog meer GP van Hongarije typeert op de Hungaroring
De Hongaarse Grand Prix op de Hungaroring kreeg jarenlang de stempel dat deze het team van Red Bull Racing extra goed zou liggen. Het Monaco van Hongarije, minus de omliggende gebouwen, is statistiek-gewijs vooralsnog in de laatste jaren nooit een echt Red Bull Racing-circuit gebleken. Tweemaal won Red Bull hier, in 2010 met Mark Webber. En in 2014 met Daniel Ricciardo. Het was de tweede overwinning van de Australiër, die in dat jaar een maatje te groot bleek voor viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel.
0 reacties