Max Verstappen is wederom gekroond tot winnaar bij de Grand Prix van Monaco, de Red Bull-coureur hield de leiding vast na vanaf pole gestart te zijn en bleef uit de problemen toen de regen viel. Fernando Alonso, die samen met Verstappen over een uitzonderlijk tempo beschikte, finishte als tweede. Esteban Ocon wist zijn eerste podiumplek van het jaar te pakken met P3. Lees hier de samenvatting terug van de F1 Grand Prix van Monaco 2023!
Samenvatting F1 Monaco Grand Prix 2023: wie heeft de langste adem?
De lichten gaan uit, Max Verstappen weet snel genoeg weg te komen om Fernando Alonso af te dekken. De Red Bull-coureur behoudt de leiding. Nico Hulkenberg weet in de openingsronde een knappe vier plekken te pakken, maar komt vervolgens in aanraking met iemand. De Duitse piloot duikt naar binnen om nu al over te schakelen op de hards, datzelfde doen Sergio Perez en Guanyu Zhou. De openingsrondes verlopen zonder verdere incidenten, behalve de beuken die Lance Stroll krijgt van Logan Sargeant.
Vooraan weet Verstappen twee seconden weg te rijden, Esteban Ocon, vanaf P3 gestart, houdt vast aan die plek, maar kan het tempo van Alonso niet matchen op de softs en ziet Carlos Sainz binnen een seconde achter hem aansluiten. In het middenveld is Nyck de Vries op zijn startpositie P12 te vinden. Kan de strategie van zijn team punten opleveren vandaag?
Na tien ronden is het beeld nagenoeg onveranderd: Verstappen leidt comfortabel, daarachter dan actie: Sainz probeert Ocon te passeren bij de chicane, maar vangt bot. De hoek van de voorvleugel is afgebroken. Daar gaat zijn kans op punten, althans. Sainz rijdt door en zegt dat de balans nog redelijk is. De Ferrari-monteurs stonden al klaar met een nieuwe neus inclusief vleugel.
Alonso zegt dat hij denkt een lekke band te hebben vooraan. De pitmuur verzekert hem dat de banden nog OK zijn.
Kevin Magnussen zorgt voor zowat de enige inhaalactie tot nu toe: de Deen ziet een opening bij Logan Sargeant en maakt daar direct gebruik van. De Amerikaan kan vervolgens ook niet Lance Stroll achter zich houden, evenals Perez. Sargeant wordt dan eindelijk naar binnen geroepen en sluit als laatste terug aan op de softs.
Ronde 28/78: er zou mogelijk regen op komst zijn, later in race. Van voren heeft Verstappen zijn voorsprong vergroot naar 11,5 seconden. De Nederlander begint een weg te banen door de achterblijvers en zegt dat het mogelijk veel tijd gaat kosten. Verstappen gaat zo dadelijk zijn teamgenoot op een ronde zetten, pijnlijk. Perez bevindt zich nog steeds buiten de punten (P16).
Lewis Hamilton is als eerste van de voorhoede binnen. De Brit valt daardoor terug naar P8, maar kan in het gat waarin hij belandt mogelijk plekken winnen als het tempo er is. Ocon volgt, maar de pitstop duurt 4,2 seconden en de kans op een podiumplek lijkt vervlogen. Hij weet hiermee wel voor Hamilton te blijven.
Alonso voorkomt dat Verstappen kan pitten
Perez poogt naarstig om Verstappen te blijven volgen. Een touche bij de chicane na de tunnel met Stroll. De Mexicaan snijdt daardoor de bocht af, maar geeft even later de plek terug. De gifbeker is nog niet leeg: Perez zit te slapen en sloopt zijn voorvleugel op de achterkant van Magnussen. Zeg maar dag tegen punten vandaag. de pitstop voor nieuwe vleugel duurt 11 seconden en hij is laatste.
Intussen krimpt de voorsprong van Verstappen op Alonso. Verstappen zegt dat zijn banden helemaal naar de knoppen zijn, maar hij krijgt de opdracht door te rijden. Het gat naar Alonso neemt weer toe gelukkig (+9s).
Ocon weet ondanks de langzame pitstop voor Sainz te blijven en de Spanjaard is woedend: 'dit is precies waarover ik sprak' - hij krijgt het antwoord dat ze Hamilton probeerden te dekken, maar daar koopt hij niet voor nu Ocon nog voor hem zit.
De Vries is nog steeds aan het toeren op P12, het tempo van de McLarens matchen is echter te veel gevraagd en punten beginnen uit zicht te raken.
De eerdergenoemde kans op regen blijft het gesprekspunt in de studio van Viaplay. Terwijl Allard Kalff beweert dat er geen regen meer zou moeten vallen, horen wij over de boordradio van Red Bull dat er nabij het circuit enkele regenbuien hangen en dat de situatie gemonitord wordt.
Regen arriveert
Het wordt donkerder. Zal Verstappen nog lang genoeg door kunnen om de intermediates te gebruiken? Of direct toch naar de softs... De eerste regendruppels zijn te zien, maar hoeveel gaat er vallen? Nog 27 rondes. Norris wordt wel naar binnen gehaald en gaat naar buiten op de hards. Onbegrijpelijk, maar waarschijnlijk onvermijdelijk. Het gat naar De Vries is dusdanig groot dat McLaren P1`0 en P11 kan vasthouden.
De grip lijkt helemaal zoek in enkele tellen. Verstappen krijgt te horen dat hij moet zeggen wanneer hij naar binnen gaat. Twee coureurs gaan naar de intermediates: Bottas en Stroll. Ook Zhou en Albon volgen. Verstappen krijgt de opdracht door te rijden. Het is spek glad bij de tunnel en meerdere coureurs halen de chicane niet. Alonso gaat wel naar binnen en pakt de mediums. Het is op veel plekken nog droog namelijk.
Glibberen en glijden bij de afdaling vanaf het casino. Verstappen krijgt dan toch het verlossende woord en gaat voor inters. Alonso heeft verkeerd gegokt en moet nogmaals binnen voor de intermediates. Ocon kan profiteren als beide Ferrari's naar de inters gaan en herovert P3.
Stroll is de eerste uitvaller. De Canadees raakt de vangrail en zijn voorwielophanging is stuk. Ronde 57/78 en Magnussen is de enige coureur op de hards... Niet vooruit te branden, al is de Haas-coureur toch al ver buiten de punten. Hij hoort dat er full wets onder zijn bolide gaan zo. Magnussen haalt de pits dan eindelijk, nadat hij nog even zijn neus beschadigd. De grip is ook zoek op de full wets en de Deen moet de uitloopstrook bij bocht één gebruiken.
5 seconden-penalty voor Russell: de Brit ziet Perez over het hoofd nadat hij zich verremd en de twee komen in aanraking. Ze kunnen beide doorrijden.
Verstappen heeft nog steeds zo een 20 seconden op Alonso, die om zijn beurt 13 seconden voor Ocon zit. Met nog vijftien ronden te gaan volgt een boordradio dat de regen zo ophoudt.
Het begint dan ook op te drogen op de racelijn en de rondetijden krimpen weer. Maar droog is het nog verre van.
Problemen bij Tsunoda: de rembalans zou naar de knoppen zijn en de Japanner valt direct terug naar P13, achter zijn teamgenoot.
Verstappen denkt niet dat een andere band dan intermediate nodig is in de slotronden. De Nederlander gaat Perez nogmaals op een ronde zetten... Nog zes ronden te gaan.
De Red Bull-coureur weet weer de Grand Prix van Monaco te winnen en doet dat met een voorsprong van ruim 25 seconden. Achter hem finisht Alonso, terwijl Ocon P3 weet veilig te stellen.
0 reacties