Samenvatting F1 VT2 GP Saoedi-Arabië 2023: Verstappen behoudt controle in avond, Alonso op P2

Samenvatting F1 VT2 GP Saoedi-Arabië 2023: Verstappen behoudt controle in avond, Alonso op P2

door Michael Janiec

Ook in de tweede vrije training van de F1 Grand Prix van Saoedi-Arabië is Max Verstappen het referentiepunt. De afstelling komt gemakkelijk en Verstappen schudt de paarse sectoren uit zijn mouwen ronde na ronde. En ook dit keer is het de Aston Martin van Fernando Alonso die zich tussen de Red Bulls meldt. Lees hier de samenvatting van VT2 van de F1 GP van Saoedi-Arabië 2023.

Samenvatting F1 VT2 GP Saoedi-Arabië 2023: opvoeren tempo

Met meer aan race gelijke omstandigheden noteert iedereen direct snellere tijden. De openingsstint van deze VT2 wordt voornamelijk verreden op de mediums. Nadat Max Verstappen als eerste in de 1:30s duikt, betert Fernando Alonso vrij direct: 1:30.612. Lance Stroll, P3, is twee tiende langzamer dan Verstappen en moet +0.384s toegeven op zijn teamgenoot.

Sergio Perez profiteert van een slipstream en neemt P1 over: 1:30.428s. Maar het is alweer Verstappen, paars, paars, groen, vechtend met de kont - een 1:30:058s.

Een aantal van de mindere goden, in bijzonder de McLarens en de AlphaTauri-coureurs verkiezen data verzamelen op de hards, mogelijk duidend op een alternatieve strategie in de race, met hardere compound in de eerste stint. Een aanpak die later massaal plaatsmaakt voor stints op de softs overigens.

Verstappen scherpt verder aan en duikt als eerste onder de 1:30. Het ziet er daadkrachtig uit, hoe Verstappen zijn vrije training afwerkt. Direct gaat hij weer naar binnen. Pitstop oefenen en terug de garage in.

Met nog 40 minuten te gaan, staat iedereen dan binnen. De motor van de Aston Martin van Alonso doorbreekt de stilte kort daarna. En zo komt iedereen weer gestaag op gang. Maar de aandacht gaat naar Alonso: op de softs vliegt de AMR23. In de tweede sector heeft Alonso al 0,4s van de tijd van Verstappen gereden. Die deed het op de mediums weliswaar, maar de pace is er bij Aston Martin. De Spanjaard gaat buiten de limits en houdt zich daarna in: +0.033 op de tijd van VER.

Zodra de collectieve aandacht richting de softs is verplaatst, meldt Sergio Perez zijn RB19 op de eerste stek. Genoeg voor de voorste rij wederom, maar zijn teamgenoot snoept daar direct -0.299 van af: 1:29.603. Ook Alonso kan sneller op deze band en topt Perez, op +0.208s van Verstappen.

Verstappen man om uit te dagen tijdens kwalificatie

Het veld komt en gaat in massale getallen. De baanevolutie, met nog 20 minuten op de klok, zal nu nog betere omstandigheden geven voor de kwalificatie van zaterdag 18u Nederlandse tijd. Maar datzelfde geldt voor de race, die ook om 18u begint. Inhalen hier, zoals Verstappen en Leclerc lieten zien vorig jaar, is niet onmogelijk. Het leidt ongetwijfeld tot een dilemma wat betreft de beperkte trainingstijd verdelen.

De top-drie meldt zich weer op het asfalt, wederom op de softs. Aanzetten? Nee, de aandacht gaat naar de langere stints, voorbereiden op de race dus. Een heersende gedachte in de rangen. Zo verschuift massaal de aandacht daarop en niemand verbetert echt.

Dringen geblazen. Vijf minuten later en iedereen is buiten. Geen verbeteringen nog steeds, omdat racesimulaties nu cruciaal blijken.

Voorbij de enkele onaangename verrassing, zoals in de afbeelding hierboven, krijg je de indruk dat de nieuwe circuit aanpassingen ook voor iets minder onvergeeflijke limieten zorgen. In het bijzonder de verlaagde kerbs. De auto's vliegen voorbij, strak op het asfalt als strijkijzers en niemand maakt echt fouten. Het levert wel mooie vonken op. Al moet gezegd worden dat opbouwen in zo een weekend, waar de limiet nog steeds onvergeeflijk is met de muren nabij, opbouwen echt loont.

Verstappen meldt problemen met het terugschakelen - de stappen daarvan duren te lang - 'In de laatste bocht is het echt klote' antwoordt Verstappen aan zijn engineer. Het blijft daarbij en Verstappen vervolgt, net als praktisch de hele grid, zijn racesimulatie.

De sessie eindigt met de Nederlander weer op P1 en de AMR23 van Alonso die de Red Bull-coureurs split. Dat de Aston Martin weer kan meedoen in theorie is bemoedigend, maar of het racetempo van Red Bull bij te houden is? Het is onwaarschijnlijk van het team dat naar verwachting Ferrari en Mercedes wederom het leven zuur zal maken.

Op P3 vinden wij Perez (+0.299s), met daarachter Ocon (+0.436s), Russell (+0.467s) en Gasly op de zesde plek (+0.497s).

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk