Samenvatting GP Japan 2022: Verstappen wint en stelt tweede wereldtitel zeker met volle punten!

Samenvatting GP Japan 2022: Verstappen wint en stelt tweede wereldtitel zeker met volle punten!

door Michael Janiec

De Grand Prix van Japans is gewonnen door Max Verstappen. De Nederlander leek ondanks het vasthouden van de koppositie niet voldoende punten te scoren om de titel al zeker te stellen. Maar de FIA kende volle punten toe, waardoor Verstappen voldoende punten scoorde voor de tweede wereldtitel. Lees hier alles over de race en de hoogtepunten in de samenvatting van GP Japan 2022.

Samenvatting GP Japan 2022: drijfnatte start op Suzuka

Na de formatieronde, parkeren de coureurs hun auto's op de toegewezen startplekken. De hemel is grijs gekleurd en het regent. De lichten gaan uit. Verstappen is iets langzamer van zijn lijn weg en moet Charles Leclerc ruimte geven in de eerste bocht, omdat hij de binnenkant opeist met meer momentum. Max gaat echter direct buitenom bij de tweede en houdt stand. Sergio Perez gaat van P3 naar P4 ten koste van Carlos Sainz. Erger: Sainz knalt er vervolgens hard af. Safetycar.

Sainz verliest van ene op andere moment grip en glijdt er hard af. Ook Guanyu Zhou verliest grip en spint... De Chinees kan wel door. Alex Albon valt uit met een technisch probleem.

Rode vlag. De omstandigheden zijn te gevaarlijk, in ieder geval op de intermediates. De FIA geeft aan dat de omstandigheden de aanleiding zijn van de rode vlag. De vlag zou ook gezwaaid zijn om de auto van Sainz te bergen.

Meer neerslag en rode vlag na crash Sainz

Er is inmiddels een halfuur gepasseerd. De regen houdt aan. De wedstrijdleiding vertelt dat het om 7:50 uur weer gaat gebeuren. Een herstart achter de safetycar weliswaar, maar de aanhoudende regen maakt een groene vlag onwaarschijnlijk.

Sterker nog: de racestart is weer uitgesteld.

8:49 uur en het is nog steeds te nat om te racen. De klok telt af en iets meer dan een uur blijft over.

Eindelijk. Om 9:15 uur gaat het alsnog gebeuren. Mits de baan droog genoeg is op de full wets.

Lewis Hamilton en Esteban Ocon melden dat de omstandigheden beter zijn nu. De FIA geeft aan dat het een rollende start wordt.

Toch racen in Japan: sprinten in de laatste 40 minuten

Met nog 40 minuten op de klok gaat de safetycar naar binnen. Verstappen is goed weg, met Leclerc in de spray. Sebastian Vettel en Nicholas Latifi wagen een gok: ze gaan naar binnen voor de inters en komen zij aan zij de pits uitgereden. Krap, maar het lukt. Het wordt wel onderzocht door de stewards, want dat is een unsafe release. Lando Norris en Valtteri Bottas kiezen ook de inters.

Verstappen kan Leclerc op een seconde afstand houden. Daarachter heeft Perez het moeilijk, hij raakt de aansluiting kwijt en geeft vijf seconden toe.

Verstappen en Leclerc gaan naar binnen, ook Leclerc gaat voor de inters. Vettel heeft laten zien met paarse sectoren dat de inters de snellere keuze zijn inmiddels. Fernando Alonso erft de leiding met daarachter Daniel Ricciardo en Mick Schumacher. De top drie, zo ook Guanyu Zhou op de vijfde plek, rijden nog op de full wets nu.

Verstappen en Leclerc keren op de baan terug op P4 en P5. Terwijl enkelen voor hem naar binnen gaan, passeert Verstappen Schumacher voor de leiding. Leclerc laat een gat vallen, maar gaat even later ook voorbij aan de Duitser van Haas. Met nog 30 minuten te gaan, moet Leclerc een gat van vier seconden op Verstappen goedmaken.

Schumacher betaalt de volle pond voor zijn gok op wets. Hij valt ver terug en komt als laatste terug het circuit op na de wissel.

Incidenten blijven gelukkig uit. Verstappen weet intussen een gat te slaan van meer dan tien seconden. Problemen met de inters van Leclerc, die vraagt hoeveel plekken hij terugvalt bij een pitsstop. 'Vijf', antwoordt het team. Nog twintig minuten te gaan.

Terwijl Hamilton jaagt op de P4 van Ocon, loopt Verstappen verder uit. Leclerc heeft de snelste ronde in handen weliswaar. Maar in enkele ronden kan Verstappen wellicht nog een pitstop doen, hij is ruim 15 seconden los van zijn achtervolger.

Zhou toont dan nieuwe inters de beste optie zijn. De Alfa Romeo-coureur noteert direct de snelste ronde op de groene band. Tien minuten nog.

Perez opent de jacht op Leclerc. De Monegask heeft amper grip op de intermediates en heeft grote moeite om Perez achter zich te houden. De Mexicaan lijkt eraan voorbij te gaan, maar Leclerc pakt een andere lijn en gaat met meer grip, en dus momentum, de bocht uit, waardoor hij zijn plek behoudt.

De laatste minuten: Verstappen weet te winnen en finisht voor Leclerc en Perez. Leclerc krijgt op laatste moment een vijfsecondenstraf. Verstappen wordt uitgeroepen tot wereldkampioen, tot verbazing van iedereen. De wiskunde achter die conclusie van de FIA klopt in eerste instantie niet, maar blijkt correct. Er worden volledige punten uitgedeeld en Verstappen is daardoor tweevoudig wereldkampioen.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk