Max Verstappen heeft met de inmiddels typerende overmacht ook de Grand Prix van China naar zijn hand gezet. De regerend wereldkampioen kon de race vanaf voren controleren en behield die controle met getimede pitstops en twee uitstekende safetycar-restarts. Het was niet de gedroomde eerste thuisrace voor Guanyu Zhou, de Stake F1-coureur werd veertiende.
Racestart
Diverse strategieën, waarbij de meerderheid op de mediums begint. Max Verstappen merkt echter enkele regendruppels in de opwarmronde. Zet die regen door?
De start: beide Red Bulls komen relatief goed weg vooraan. Fernando Alonso weet echter door de eerste kronkelige sector terrein te winnen met een alternatieve lijn op Sergio Perez en gaat naar P2. Max Verstappen behoudt de leiding en kan een klein gat slaan naar de Spanjaard.
Een incidentloze openingsronde.
Bij het ingaan van de derde ronde is de voorsprong van Verstappen alweer 2,5 sec. Die voorsprong blijft vervolgens gestaag toenemen.
Terwijl Russell de beide Ferrari's passeert en naar P6 klimt weet zijn teamgenoot achteraan weinig terrein te winnen. Lewis Hamilton staat negentiende. Toch kan die vervolgens wat terrein goedmaken op zijn softs: een P17 en daarbij voorbij aan Guanyu Zhou op de mediums en Kevin Magnussen (hards).
Alonso weet dat het verdedigen tegen de RB20 van Perez funest is voor zijn stint, de Mexicaan gaat er vrij gemakkelijk aan voorbij voor P2. De achterstand op raceleider Verstappen is dan zo een vijf seconden.
Ronde 9/56: Verstappen is inmiddels zeven seconden weggereden van Perez. De eerste pitstops volgen: Hulkenberg, Tsunoda en Zhou. Zodoende is Hamilton inmiddels opgeklommen naar P15. Maar dan gaat de Brit ook naar binnen, net als Stroll, Bottas, Ocon en Albon.
Hamilton is er niet veel mee opgeschoten wat posities betreft, de Mercedes-coureur valt terug naar P19 en mag het op de mediums proberen. Enig lichtpunt: een drietal voor hem is juist overgeschakeld naar de hards. Zijn band geeft dus een voordeel, maar dan moet die er wel snel genoeg werk van maken en in vrije lucht zijn eigen tempo rijden.
Een één- of twee-stopper?
Alonso en Russell zijn als eerste uit de top-tien naar binnen voor een wissel; hards voor Russell, mediums voor Alonso.
Ook de Red Bulls stoppen relatief vroeg. Een dubbele pitstop, en hoe? 2,1s duurt die van Max, met kort daarna Checo (2,0s). Ongenaakbaar. De volgende 1-2 finish is binnen handbereik.
Norris erft de leiding, Verstappen slot daar maar negen seconden achter op P3.
Perez moet vanaf P6 aanzetten, eveneens op de hards, maar kan eerst nog wel een gat van bijna vier seconden dichtrijden richting Sainz. Alles onder controle dus, want iedereen vanaf P5 moet nog naar binnen.
Verstappen laat er geen gras over groeien: Hij steekt vrij gemakkelijk binnendoor bij Leclerc en nadert Norris met rasse schreden voor de leiding. Intussen klokt hij ook nog doodleuk de snelste ronde. Het gat tussen de twee slinkt in nog geen drie ronden naar DRS-afstand. Verstappen lanceert zich er langs bij bocht 14 en kan in vrije lucht weer zijn eigen race rijden. Of ja, eigen pace. Aan het einde van de ronde is zijn voorsprong alweer 2 seconden.
Gele vlag is sector 3: Valtteri Bottas meldt over de boordradio: 'Engine is gone'. Wordt het een safetycar? Ook sector 2 licht geel op... Bottas is de eerste uitvaller vandaag.
En dan toch de virtual safetycar...
Leclerc profiteert en kan nu wisselen en naar P5 gaan, al moet hij Alonso voor zich dulden. Norris volgt even later en gaat met een zeer nette 2.1s pitstop van P2 naar P3.
Rollende start na safetycar
Maar dan? Een volledige safetycar. Anders gezegd: het hele veld weer in een peloton bij een rollende start.
Verstappen en Perez wisselen naar hards. Alonso is agressiever en laat een setje softs eronder zetten. Hetgeen hem even later ten koste van Sainz aan P5 helpt.
Hamilton klaagt intussen over de boordradio: 'Jongens, de auto is gewoon kapot, ik kan er niets mee.' Eerder meldde de Brit dat hij in een langzame auto zat, nadat zelfs het bijhouden van een Alpine teveel gevraagd bleek.
Safetycar ending... Dit is de top-tien: 1. VER 2. NOR 3. LEC 4. PER 5. SAI 6. ALO 7. RUS 8. PIA 9. RIC 10.STR.
Verstappen weet het wegrijden weer top te timen en blijft aan kop.
Stroll boort zich bij de herstart in de achterkant van Ricciardo... de remmen zouden het hebben begeven, maar op de beelden oogt zijn timing vooral off. Puin in sector twee en alweer een gele vlag. En nog een safetycar.
Tsunoda ligt eruit. Ricciardo (P9) meldt vloerschade. Stroll kan wel naar binnen en mag het zo vanaf P18 proberen.
Ook Tsunoda wordt van achteren geraakt, Magnussen is de schuldige.
Ronde 32/56, safetycar is binnen. Deze herstart is conservatief: iedereen is gewaarschuwd na het drama bij de vorige en er wordt amper ingehaald nu.
Met DRS aan dan? Die mag na één rondje alweer ingezet. Maar voor Ricciardo zal het weinig uitmaken. De schade is dusdanig dat zijn weekend erop zit.
Penalty voor Stroll, 10 seconden. Ook Magnussen krijgt er één van 10 seconden.
De 1-2 is nog steeds mogelijk voor Red Bull: Perez remt diep in en kan zo binnendoor langs bij Leclerc voor P3. 5,5s dichtrijden naar Norris (P2) in vijftien ronden is wat hem te doen staat, maar dan moet hij er nog wel aan voorbij op ongeveer even oude hards... Een ronde of vijf later en het gat is nog steeds 4,5s.
Terug naar Hamilton: de Brit weet de schade wederom te beperken en kan inmiddels bij Piastri aankloppen om P7 op te eisen. Maar met Russell op P6, tegenover de P4 (Leclerc) en P5(Sainz) van Ferrari, evenals de McLaren op P2... Mercedes is nog steeds in het beste geval het vierde team op de grid.
Slotdeel
Aan kop cruiset Verstappen weer naar een ogenschijnlijk makkelijke overwinning. Zijn tempo is nog altijd van een ander niveau in vergelijking met Perez. 10 seconden in de pocket op Norris en waarschijnlijk nog opgespaarde reserves achter de hand.
Alonso weet werk te maken van de keuze voor de zachtere mediums. Hij maakt werk van Hamilton en Piastri, al moet die nog even voorkomen dat zijn achterkant wegschiet, omdat zijn rechter achterwiel de grindbak kust in de laatste bocht: de move levert uiteindelijk een P7 op. Russell, P6, is niet meer in te halen met nog vier ronden te gaan.
De punten lijken dan al min of meer verdeeld: niemand in de top-tien zit er echt dicht genoeg bij. Hamilton blijft net buiten DRS van Piastri en kan het wellicht dan nog proberen.
Een P14 voor Guanyu Zhou. Het levert geen groots succesverhaal op voor de thuisheld, maar de terugkeer van de sport in het land is een feit met een degelijk raceweekend. Of Zhou er volgend jaar bij is? Dat is afwachten nog, al kunnen wij de impuls voor de sport in China niet onderschatten. Zhou mag nog wel een ererondje doen vooraf aan de interview en krijgt
De laatste ronde is inmiddels ingegaan, Verstappen weet wederom te winnen, voor Norris en Perez op P3. Leclerc en Sainz zijn goed voor P4 en P5 namens Ferrari. Een P6 voor Russell, P7 voor Alonso, P8 voor Piastri, P9 voor Hamilton en tot slot het laatste punt voor Hulkenberg.
0 reacties