Suggestie dat 'Perez langzamere auto heeft dan Verstappen' vernietigd in beeldanalyse

Suggestie dat 'Perez langzamere auto heeft dan Verstappen' vernietigd in beeldanalyse

door Michael Janiec

F1-analist Peter Windsor behandelt de recente uitspraken van Arturo Elías Ayub, schoonzoon van de rijkste Mexicaan, Carlos Slim, om zijn beurt een belangrijke geldschieter van Sergio Perez. Volgens de Australiër is er geen plek in F1 voor zoiets als bewust de tweede auto comprimeren. Middels een beeldanalyse toont Windsor hoe Max Verstappen de snellere van het Red Bull-duo is.

Beeldanalyse onthult waarom Perez langzamer dan Verstappen is

“Ik heb het van dichtbij meegemaakt, toen ik voor Ferrari en Williams werkte. Ik herinner mij nog Patrick Head en zijn werkwijze. Zoiets als de tweede auto bewust langzamer maken, was er echt niet bij! Wellicht is het in verleden wel eens het geval geweest. Dat de snellere coureurs voorgetrokken werden, vanwege tactische redenen. Maar daar is geen sprake van bij Red Bull.”

Peter Windsor op zijn YouTube-kanaal

Windsor vervolgt door twee frames te vergelijken; foto’s van Perez en Verstappen bij de entree van bocht 10 in Bahrein. Hier is te zien hoe beide auto’s zich op dezelfde hoogte positioneren bij het insturen van de bocht. De lijn, die Verstappen na het aanremmen neemt, is echter scherper (zie fragment hieronder, vanaf 3:00 minuten).

“Dit zijn foto’s van Red Bull. Om in de positie komen waar je Max Verstappen ziet, moet je heel sterk komen door bocht 9 - een snelle knik. Hij (Max) remt op de rand van het gelegde rubber (knikkers). Hij is volledig gericht op het oplijnen voor het rechte stuk na bocht 10, waar zoveel mogelijk snelheid meenemen de sleutel is.”

Kortere rijlijn van Verstappen

“Bij Checo zie je hoeveel verder hij naar de buitenkant van de bocht is en de langere lijn neemt, want dat is gewoon hoe hij stuurt. Dat is zijn favoriete rijstijl en hoe hij gewend is om vervolgens zo snel mogelijk op het gaspedaal te trappen”, vervolgt Windsor.

“Maar Max gebruikt minder oppervlakte; gebruikt minder energie van de band bij het ingaan van de bocht. En hij heeft eerder een rechte exit. Dat is maar één bocht op één circuit, maar het wordt zo snel duidelijk.”

Peter Windsor

Windsor noemt nog een bocht van Bahrain International Circuit ter vergelijking; de entree van bocht 11. Max is daar perfect gepositioneerd - met buitenste wielen op de witte lijn, maar niet op de kerbs, zoals Perez.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk