Technisch directeur opent boekje over terugval Red Bull Racing

Technisch directeur opent boekje over terugval Red Bull Racing

door Lysanne

Red Bull heeft niet meer die super dominante raket die ze in 2023 wel hadden, maar hoe komt dat precies? Technisch directeur Pierre Wache opent het boekje en komt met diverse verklaringen.

Verklaringen van Wache

In de eerste deel van het 2024-seizoen wist Max Verstappen zeven van de veertien Grands Prix te winnen. Netjes, iets wat teams zoals Haas of Alpine nooit zouden kunnen. Maar vorig seizoen zag er nog mooier uit, iets wat technisch directeur Pierre Wache ook weet. Als Adrian Newey weggaat bij Red Bull Racing, wordt er nog meer gerekend op de kennis van Pierre Wache. De Fransman vertelt over waarom het team van Verstappen en Perez het lastiger hebben dit seizoen.

Pierre Wache vertelde tegen Motorsport dat de eerste factor van ‘problemen’ bij hun in de fabriek ligt. "Sommige dingen kun je toeschrijven aan de correlatie (tussen de windtunnel en de praktijk). Onze windtunnel is relatief oud en door onze positie in het kampioenschap kunnen wij minder uren daarin draaien.”

De tweede factor zou te maken hebben met de reglementen. Dit seizoen zitten we in het derde jaar van de huidige reglementen. Door deze ‘nieuwe’ regels komen teams dichterbij elkaar. Al had die wel meer verwacht van de concurrenten van Red Bull Racing.

“Begin 2022 had Ferrari nog de sterkste auto en in 2023 hadden we al veel meer tegenstand verwacht, maar dat bleef uit. Dat bleef tegen de verwachtingen in ook uit in de eerste races van 2024, maar met een vertraging van zo'n 4 à 5 races zijn die andere teams dan toch langszij gekomen.”

Pierre Wache

Oud of nieuw probleem?

"Als je de reglementen lang genoeg stabiel, dan weet je bijna zeker dat het veld dichter bij elkaar komt te zitten. Dat betekent niet dat het ontwikkelplafond is bereikt. Je kan altijd inspiratie halen uit de ideeën van anderen. De afgelopen twee jaar hebben andere teams vooral ideeën van ons overgenomen. Maar je hebt het nodig dat anderen ook dingen vinden, zodat je weer een nieuwe stap kan zetten."

Red Bull doet het nog steeds goed in de raceweekenden, alleen zijn de concurrenten dus ook beter geworden. De RB20 is sneller dan de RB19, al zou die volgens fans niet op alle vlakken ‘geven’ wat die zou moeten. "De auto is zonder twijfel beter dan die van vorig jaar, maar we hebben niet op alle vlakken geleverd zoals verwacht. Ik denk dat we ons in langzame- en medium speed bochten sterk hebben verbeterd, maar daar staat tegenover dat we minder goed zijn dan vorig jaar in de snelle bochten."

Hiermee worden de vernieuwde kerbstones bedoelt, maar dat is geen nieuw probleem volgens Wache. Hij eindigde zijn analyse met de volgende woorden: "Dat was vorig jaar ook al het geval en ook op dat vlak hebben we niet de verwachte stap weten te zetten."

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk