Pierre Waché, de technisch directeur van Red Bull Racing, verklaart dat de RB19, doorgaans toch gezien als een allrounder in 2023 met 21 uit 22 GP-overwinningen, toch ook zwaktes kende. Deze zwaktes aanpakken met het RB20-design is weliswaar het uitgangspunt, maar gaat gepaard met compromissen sluiten en risico’s minimaliseren.
Eerder liet het team al doorschemeren dat de RB19 beduidend meer moeite had met kerbs en daarmee straatcircuits, zoals Bakoe en Singapore. De recente opmerkingen van Waché bevestigen dat het ook om de karakteristieke 90 graden-bochten gaat, waar het team niet voorbeeldig is.
'RB19 niet snelste in 90 graden-bochten'
"Het team heeft nog steeds een aantal zwakke punten gevonden in de RB19, hoewel ons perspectief misschien anders is dan dat van Max (Verstappen). Max is duidelijk een coureur en voelt dingen anders aan, hoewel hij het tot nu toe vrij goed heeft samengevat."
"In bochten van 90 graden hebben we vorig jaar niet bewezen het beste team te zijn, zoals duidelijk werd tijdens de kwalificatie in Baku en Singapore. Dat zijn dingen die we idealiter moeten verbeteren", ging de techneut van Red Bull verder.
Hoe beste eigenschappen RB19 niet verloren mogen gaan
En niet geheel toevallig: zulke bochten gaan vaak gepaard met wat meer agressieve kerb-randen om het afsnijden aan de binnenkant te ontmoedigen.
Dit probleem is te herleiden naar de vloer - de aerodynamische balans die plots verstoord wordt, terwijl de auto (deel) kortstondig van de grond komt. Maar ook in hoe de vering reageert, zodra die het contact absorbeert.
Volgens Waché is wat dat betreft weinig spelingsruimte beschikbaar, zonder het risico van inboeten op karakteristieken, die de auto juist snel maken: "Je kunt het potentieel van één onderdeel vergroten, maar vaak heeft die ene aanpassing ook een grote impact op andere onderdelen van de auto. We moeten dus heel voorzichtig zijn, vooral voorzichtig om niet te vernietigen wat we aan sterke punten hadden met de RB19."
0 reacties