AMuS ziet titelfavoriet in 2023: ‘Red Bull wint daarmee makkelijk drie tiende’

AMuS ziet titelfavoriet in 2023: ‘Red Bull wint daarmee makkelijk drie tiende’

door Michael Janiec

Als het aan de analyse van het gerenommeerde Auto Motor und Sport ligt, dan blijft Red Bull Racing ook in 2023 de favoriet onder de topteams. Het team van Max Verstappen mag dan wel ontwikkelingstijden inboeten door de straf voor het overtreden van budgetplafond in 2021, maar zou met de RB18 over zo een behoorlijke basis beschikken, dat dit ijzersterke seizoen eveneens bijdraagt wat betreft de evolutie met de RB19.

Stabiliteit RB18 belangrijk voordeel in 2023

Het medium spreekt over dé troefkaart van de constructeurswinnaars uit 2022: Red Bull Racing beschikt over een uitermate stabiele auto: “Red Bull is de grote favoriet in 2023, maar wordt gehinderd door het budgetplafond. Het bestaande concept wordt verder geoptimaliseerd”, begint de analyse van AMuS.

“Er zijn geen grote veranderingen nodig”, wordt daaraan toegevoegd, verwijzend naar het potentieel wat is aangetoond over een snelle ronde én al helemaal tijdens de races."

“De RB18 ontwikkelde zich tot een geweldige allrounder. Ingenieurs hebben de auto afgeslankt, waardoor het werkvenster groter werd en zodoende de coureurs meer vertrouwen kregen op de limiet en er minder uitglijders in de bochten waren. En dat waarderen de Pirelli-banden. In 2023 moet het in deze stijl doorgaan. De opvolger, de RB19, moet dankzij zijn goede genen een nog betere racewagen worden. Red Bull streeft met haar concept naar een evolutie.”

Andreas Haupt - AMuS

Waar Red Bull Racing alvast rondetijd kan vinden? Met nog een afslankbeurt, suggereert Haupt. Het team kan daar nog zo een drie tiende van een seconde vinden zonder kostbare ontwikkelingstijd af te snoepen van die 63 procent aan CFD- en windtunnel-uren: “Red Bull haalde het afgelopen seizoen nooit het minimumgewicht van 798 kilogram. Overgewicht moet met de nieuwe auto tot het verleden behoren. Als dat zo is, wint Red Bull op eigen kracht wat rondetijd. Ongeveer drie tienden van een seconde vergeleken met de laatste races van het seizoen.”

Ook denkt de Duitse journalist dat de stevigere voorbanden, die Pirelli introduceert, in het voordeel van Verstappen zullen werken. De tweevoudig wereldkampioen houdt veel meer van een ‘lossere’ achterkant, die daardoor haalbaarder is, omdat er meer ‘load’ aan de voorkant van de auto mogelijk is.

Tenslotte meldt het medium dat Sergio Perez daar juist niet op zit te wachten met zijn rijstijl.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk