Voordat de F1 een tijdperk met meer inhalen en actie kon betreden, moesten er ook bepaalde compromissen gemaakt worden. Zo nam het gewicht (inclusief coureur, zonder de brandstof) toe van 752 kg naar 798 kg. De stevigheid van de auto is daarmee verbeterd, één van de doelen van de FIA en F1, maar de behendigheid moet daardoor boeten.
Verstappen: 'nieuwe generatie auto's te zwaar voor straatcircuits'
Zeker in de langzamere, scherpe bochten, waar de downforce minder grip genereert, wordt het moeilijker om foutloos te blijven bij pushen. De massa wilt rechtdoor zogezegd. Het toegenomen gewicht vraagt met name op de smallere straatcircuit om nog meer concentratie, zo onthult Verstappen in gesprek met Viaplay, die geen fan blijkt van de gekrompen foutmarge op plekken waar die al klein is.
"Het is heel lastig, vooral in de kwalificatie is het super moeilijk om een perfecte ronde te rijden. De bochten op hogesnelheidsbanen zijn 100% beter, omdat je daar als coureur echt het verschil kunt maken, zeker met de nieuwe auto's, maar rijden op stratencircuits is de slechtste ervaring.”
Er is sprake van een trend waarbij de F1 nieuwe en commercieel aantrekkelijke locaties aandoet, maar waar niet direct de behoefte aan een volwaardig circuit bouwen heerst. Eerder de middenweg; een hybride circuit, verweven met de bestaande infrastructuur van de locatie. Verstappen is geen fan van die benadering, "Ik ga liever naar Las Vegas om een andere reden. We krijgen steeds meer stratencircuits en daar houd ik helemaal niet van. Een F1-auto is niet ontworpen om op een stratencircuit te rijden. De auto komt tot leven in goede hogesnelheidsbochten.”
Verstappen houdt het liever bij de klassiekere banen "Ik begrijp dat er een aantal stratencircuits per jaar op de kalender staan. Het is leuk en bla, bla, bla, maar niet te veel. Ik heb veel liever de oldschool-circuits, zoals Suzuka. Als je daar tijdens de kwalificatie een rondje rijdt, is dat veel leuker dan een willekeurig stratencircuit", verklaarde de Nederlander ten slotte.
0 reacties