Motorsportjournalist Peter Windsor heeft zijn bezorgdheid geuit over de recente trend om nieuwe stratencircuits te introduceren en de toenemende afhankelijkheid van DRS (Drag Reduction System) in de Formule 1.
In een interview met The F1 Hour, uitte Windsor zijn zorgen over de mogelijke impact van deze veranderingen op de identiteit van de sport, de vaardigheden van de coureurs en de kijkervaring.
Windsor kritisch op compromis door visie FOM
Windsor maakt zich vooral zorgen over het groeiende aantal stratencircuits dat aan de Formule 1-kalender wordt toegevoegd, met als meest recente aankondiging de komst van de Grand Prix van Madrid. De Australiër stelt dat deze circuits, hoewel ze zijn ontworpen om inhaalmogelijkheden te maximaliseren, vaak de voorrang geven aan spectaculaire beelden boven de vaardigheden en strategieën van coureurs.
Deze trend kan volgens Windsor puristische F1-fans vervreemden, die waarde hechten aan traditionele race-elementen, zoals precisie in bochten en racecraft.
Ook bekritiseert Windsor de toenemende afhankelijkheid van DRS. Ondanks dat de Drag Reduction System heeft bijgedragen aan spannendere races, beweert Windsor dat het overmatige gebruik ervan heeft geleid tot een algemene vermindering van de prestaties en een vermindering van de nadruk op het vermogen van coureurs om maximale prestaties uit hun auto's te halen.
Windsor stelt dat de nadruk op meer straatcircuits onbedoeld de subtiliteiten van het racen kan verdoezelen en de waardering voor de vaardigheid van de coureur kan verminderen. Wat om zijn beurt getalenteerde coureurs zou kunnen weghouden.
'Verval onvermijdelijk als F1 spektakel boven skills blijft stellen'
"Het probleem is dat de standaard van het rijden naar beneden zal gaan, omdat de zeer grote coureurs steeds minder mogelijkheden zullen hebben om het verschil in vaardigheidsniveau te laten zien. Voor mij is er niets mooiers, dan te kijken naar een Max Verstappen of een Lewis of een Charles [Leclerc] of een Oscar [Piastri] die een groots talent laat zien. En dat zou wel eens weg kunnen gaan, de mogelijkheden om dat te doen zouden wel eens weg kunnen gaan met deze trend."
Om zijn punt te illustreren wijst Windsor op de Grand Prix van Las Vegas, een stratencircuit dat kritiek heeft gekregen van puristische coureurs zoals Max Verstappen. De lay-out van het circuit, gekenmerkt door lange rechte stukken en scherpe bochten, wordt gezien als een stimulans voor inhaalmanoeuvres in plaats van strategisch racen.
0 reacties