Rudy van Buren zegt dat hij niet op de hoogste is gesteld van de plannen van Red Bull Racing om het de zero-sidepods te introduceren. De simulatorrijder van het F1-team van Max Verstappen weet desondanks wat deze benadering voor de prestaties van de RB20 kan betekenen.
Red Bull pakt de draad op waar Mercedes is vastgelopen met het zero-pod concept. De Zilverpijlen waren niet succesvol in het vertalen van de theorie naar de praktijk. Ja, een auto met een kleiner (smaller) oppervlak slaat efficiënter een gat door de lucht. Maar dan moet je vloer (sinds 2022 de voornaamste bron van downforce) ook naar behoren werken. En op dat vlak slaagde Red Bull juist met vlag en wimpel.
Van Buren wist niets van gewaagd design, maar 'RB20 is sterk'
Maar waarom wist Van Buren niets van dit besluit? De auto in de simulator hoeft het voor techniek niet te hebben van zijn looks: "Nou, je hoort dingen. Alleen, in mijn geval: Ik rijd in de simulator en dan zie ik niet hoe die auto eruitziet. Ik zit in de auto en hoewel ik de voorwielen zie, zie ik niet welke vorm de auto heeft."
"Bij de presentatie (van RB20 red.) zag ik het voor het eerst, net als iedereen. Alleen: Ik weet wel hoe het is om met de auto te rijden", voegde de ‘rechtervoet’ van Verstappen eraan toe in gesprek met Op1 van NPO.
Maar wat weet Rudy, die geregeld bij Viaplay aanschuift voor gedegen analyses, dan wel? "De auto is sterk. Het is een nieuwe samenstelling, de auto ziet er anders uit. Hij is weer sterk, zo kan ik de auto beter verwoorden. Dat bleek tijdens de testdagen, Max (Verstappen) klinkt happy. Checo (Perez) klinkt ook happy."
0 reacties