De doorslaggevende factoren in Red Bull's voertuigen-ontwikkeling

De doorslaggevende factoren in Red Bull's voertuigen-ontwikkeling

door Cas Zeeman

Inmiddels is het 2022-seizoen alweer voorbij en kunnen we de balans opmaken. Max Verstappen heeft zich voor de tweede achtereenvolgende keer gekroond tot wereldkampioen, en Red Bull wist de constructeurstitel te pakken, voor het eerst sinds 2013. Het team met haar basis in het Engelse Milton Keynes slaagde erin de RB18-auto volledig naar haar hand te zetten, met name dankzij hoofdontwerper Adrian Newey.

2021 en 2022

De afgelopen twee jaar waren Red Bull op het lijf geschreven met een dubbele wereldtitel van Max Verstappen en liefst 28 overwinningen uit 44 races. Red Bull heeft de jarenlange dominantie van Mercedes verbroken en is nu bezig haar eigen bolwerk op te bouwen.

Het technische team rondom hoofdingenieur Adrian Newey lijkt perfect op elkaar te zijn ingespeeld en is volledig geconsolideerd. De last is over meerdere schouders verdeeld, en zo kan het vertrek van een prominent teamlid goed worden opgevangen.

Inmiddels wordt ook de campus in Milton Keynes opgewaardeerd en uitgebreid. De nieuwe motorenfabriek staat inmiddels, en aan de bouw van een nieuwe windtunnel wordt hard gewerkt. Vanaf 2026 gaat Red Bull hoogstwaarschijnlijk haar eigen power-unit gebruiken, wat zo de laatste stap tot onafhankelijkheid betekent.

Nieuwe windtunnel

Die windtunnel - waar ook AlphaTauri gebruik van maakt - is flink verouderd. Het kost veel tijd en energie om de tunnel warm te stoken en om er de simulaties in uit te voeren. Daarmee wil Red Bull zichzelf upgraden. Zo'n tunnel kost al gauw zo'n € 50 miljoen. Vlak voor zijn overlijden gaf Dietrich Mateschitz toestemming om de bouw te starten, wat inmiddels is gebeurd.

Eigenlijk had men de investering graag bespaard. Adrian Newey was bijvoorbeeld voorstander om over te gaan op enkel computertests. Zijn primaire argument was duurzaamheid en ontwikkelingskosten. Maar hoewel de computer steeds belangrijker wordt in testproces, is een windtunnel gewoon nodig om dingen in de praktijk te testen.

Rollende Red Bull-laboratorium

Hoewel de windtunnel dus flink verouderd is, is dat geen blok aan het been. De kwaliteit klopt immers nog steeds. De ingenieurs zijn er vertrouwd mee. Zij bedienen de windtunnel uiterst effectief, ze voeren processen in om de bestaande middelen zo goed mogelijk te benutten.

Echter is de grote kracht van Red Bull niet alleen het virtueel ontwikkelen en testen op de computer, maar geen enkel team beheert zo'n nauwkeurige gegevensoverdracht van de thuisbasis naar het circuit.


De raceauto's van Red Bull zijn als het ware rollende laboratoriums. Geen enkel team kan tijdens het rijden zo goed bepalen waar de auto bijzonder goed in is, en waar de zwakke plekken zitten.

Daarom leerde het team de RB18 zo snel te begrijpen tijdens de proefritten. De wagen van Max Verstappen en Sergio Pérez groeide gedurende het seizoen uit tot de beste allrounder.


De RB18 gaat de boeken in als één van de beste auto's ooit in F1. Er is dus geen revolutie nodig. De RB19 voor 2023 zal een evolutie zijn. Onder moeilijke omstandigheden. De kortere tijd in de windtunnel en CFD beperkt Red Bull. De vraag is met hoeveel. De meningen daarover lopen sterk uiteen, maar in de handen van Newey lijkt Red Bull de komende jaren veilig.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk