Max Verstappen stipt het fundamentele verschil aan tussen een ground-effect F1-auto die wel werkt en één die niet werkt. In het bijzonder spreekt de Red Bull Racing-coureur over het managen van de banden, of beter gezegd: evengoed het platform creëren waarop dat management valt of staat; de bolide zelf.
Een cruciaal aandachtspunt van de nieuwe ground-effect reglementen die in 2022 ingevoerd werden: de relatie tussen de vloer, het asfalt en wat daartussen zit zogezegd: de vering en dus vooral de banden. Teams moesten niet enkel het porpoising-probleem aanpakken in de afgelopen twee seizoenen, maar ook dat gevoelige balans vinden qua bandenprestaties optimaliseren.
Wat kritieke rol van Pirelli-banden bemoeilijkt
De banden zijn breder en zachter dan de eerdere Pirelli-banden, waardoor ze vatbaarder zijn voor oververhitting en korrelvorming (graining). Oververhitting treedt op wanneer de banden te warm worden, wat ertoe kan leiden dat het karkas van de band te zacht wordt en het loopvlak te hard. Korreligheid treedt op wanneer het bandoppervlak begint af te breken, wat kan leiden tot verlies van grip en onvoorspelbare handling.
De sinds 2022 ingevoerde Pirelli-banden zijn ook ontworpen om meer downforce te genereren dan vorige banden, waardoor de banden zwaarder worden belast en sneller oververhit raken of korrelen. Downforce is de kracht die de auto op het circuit drukt en wordt gegenereerd door de aerodynamische elementen van de auto. Meer downforce betekent meer kracht op de banden, waardoor ze moeilijker te beheersen zijn.
Verstappen verklaart doorslaggevende rol bandenmanagement
Haas F1, een team dat in 2022 behoorlijk worstelde met porpoising, wist in 2023 niet de volgende stap te maken wat bandenmanagement betreft. Met als resultaat de laatste plek in het constructeurskampioenschap.
Verstappen neemt het ongelukkige team als voorbeeld in gesprek met Motorsport Aktuell. De coureurs kunnen in zo een geval enkel het verschil maken tot de mate dat de auto en specifiek de banden het toelaten: "Je hebt in ieder geval een auto nodig die goed met de banden om kan gaan. Anders ben je verloren. Je ziet het bij Haas. Ik denk niet dat Nico en Kevin idioten zijn. Als de auto de banden overbelast, kun je niet veel doen."
Als de auto en daarmee de banden dusdanig optimaal werken, dan kun je als F1-coureur wel degelijk het verschil maken volgens de drievoudig wereldkampioen: "Allereerst heb je een basis nodig - en dat is de auto. Als coureur kun je één of twee tienden van een seconde pakken als je beter op je banden let", aldus Verstappen.
0 reacties