Het rammelt bij Mercedes, nog voordat het F1-seizoen van 2023 begonnen is. De ophangingsarmen van de nieuwe ophanging zouden herontworpen moeten worden nadat er scheuren ontdekt werden. Ook de kuip van carbon, de survival cell, is buigzamer dan gehoopt. Hoewel beide problemen niet direct 'game over' betekenen, zouden eventuele oplossingen niet enkel het gewicht doen toenemen, maar ook het indirect de problemen met porpoising en de banden kunnen verergeren.
Mercedes moet ontwerp herzien
Dat meldt The Judge 13. Volgens het medium zou het verstijven van de kuip een ‘relatief eenvoudige oplossing’ zijn. Het gewicht van de W14 kan daardoor echter aanzienlijk toenemen, des te meer, als de herontworpen ophangingsarmen onvermijdelijk ook zwaarder worden.
Het ontwerp van de ophanging is nauw verbonden met hoe de auto reageert, evenals hoe de banden met het asfalt in contact staan. Eerdere berekeningen van het team kunnen vanwege het herontwerp waarschijnlijk de prullenbak in.
Sandbaggen luxe die Mercedes zich niet kan permitteren
TJ13 stelt dat het ontwerp herzien niet zonder risico’s is: “Het herstellen van de ophanging is een complexer probleem voor de ingenieurs en ontwerpers in Brackley om op te lossen. Bovendien zal de vervangende legering voor de originele koolstof ophangingsarmen anders reageren dan het bedoelde flexprofiel en zou het de problemen die Mercedes in 2022 met de banden had, nog kunnen verergeren.”
De conclusie luidt dan ook: als Mercedes er niet direct bijzit in Bahrein tijdens de F1-tests, dan zegt dat meer over de verstrekkende gevolgen van de bovengenoemde problematiek. Mercedes zou zich zoiets als sandbaggen namelijk niet meer kunnen permitteren tegenwoordig. Des te absurder als je beseft hoe kort de wintertest is tegenwoordig, aldus het medium.
0 reacties