Waarom 2023 Red Bull-dominantie ook meesterbrein Adrian Newey verbaasde

Waarom 2023 Red Bull-dominantie ook meesterbrein Adrian Newey verbaasde

door Michael Janiec

De gerenommeerde Formule 1-topontwerper Adrian Newey heeft onthuld dat hij verrast was door de ongekende dominantie van Red Bull in het seizoen 2023. In principe had de Chief Technical Officer van Red Bull Racing vooral een degelijkere respons van concurrenten, zoals Ferrari en Mercedes, verwacht in het tweede jaar van de teruggekeerde ground-effect reglementen in F1.

Newey gaf toe dat hij had verwacht dat de voorsprong van het Formule 1-team in 2023 wel moest afnemen met de RB19, gezien de minimale wijzigingen in de reglementen vooraf aan dat seizoen. Maar tot zijn verrassing wist Red Bull zowel het rijders- als het constructeurskampioenschap met een gigantische marge binnen te slepen.

Adrian Newey verwachtte daarom niet dat RB19 zo zou domineren in 2023

"Het kwam als een complete verrassing", verklaarde Newey aan Top Gear. "We dachten dat met bijna geen wijziging in de reglementen, ons voordeel zou afnemen, of zelfs teniet zou doen. Maar zo is het duidelijk niet gelopen."

Newey is in het verleden vaak aangehaald als de man, die bij de introductie van nieuwe technische reglementen in de koningsklasse, tussen de regels weet te lezen als het ware.

De Brit zegt zich maar al te graag in die materie te verdiepen om de volgende redenen: "Ik heb altijd genoten van regelwijzigingen. Niet alleen vanwege de mogelijke mazen in de wet, maar ook door het leren te begrijpen hoe die de lay-out van de auto beïnvloeden."

Zijn ervaring in IndyCar met ground-effect bleek waardevol bij het aanpakken van porpoising. En volgens de techneut kwam daar beduidend meer bij kijken, dan enkel de juiste (aerodynamische) vorm van de bolide. De wielophanging, evenals de vering, zijn minstens zo belangrijk: "We waren ons erg bewust van de valkuilen en hadden een beetje last van porpoising bij de start. Maar bij de eerste race waren we er bovenop."

Newey gaf tenslotte toe dat het moeilijk is om porpoising te simuleren in de windtunnel- en al helemaal met de computational fluid dynamics (CFD)-technieken. Je moet namelijk over de juiste data beschikken om dat te implementeren en die data juist implementeren is voor velen nog onbekend terrein: "Als je niet weet waarnaar je zoekt, zie je het niet."

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk