Zelfs het boeken van de hoogste finish namens AlphaTauri in 2023 is voor Liam Lawson onvoldoende gebleken om een fulltime racezitje te bemachtigen voor het volgende F1-seizoen. Maar waarom eigenlijk?
Red Bull Racing en AlphaTauri onderscheiden zich door de grootste flexibiliteit als het aankomt op de poule van beschikbare coureurs. De mogelijkheid om coureurs te wisselen tussen beide teams is zo een extra verzekering dat bij uitblijven van prestaties het team niet noodgedwongen aangewezen is op iemand met een gebrek aan ervaring. Eerder juist het tegendeel met zo een constructie.
Van zulke onderlinge wissels is in de afgelopen jaren weinig sprake van geweest, vooralsnog. Als wij de terugkeer van Daniel Ricciardo ten koste van Nyck de Vries even buiten beschouwing laten dus.
Red Bull Racing houdt alle kaarten in handen met Lawson als reserve
Waar deze unieke dynamiek bovenal voor bedoeld is: veelbelovende door Red Bull getekende rijders kunnen bij AlphaTauri ervaring opdoen in F1. Het hoofdteam cultiveert zo eigen talent zonder de bijkomende risico’s van een te vroege promotie en de gevolgen daarvan.
Met vier coureurs die in 2023 plaatsnamen in de AT04 van AlphaTauri heeft het team een zeker luxeprobleem nu er min of meer drie rijders zijn overgebleven met de potentie voor 2024.
De voorkeur voor ervaring blijft echter ook leidend als het aankomt op AlphaTauri in 2024. Met een inmiddels ervaren snelle jongeling, in de vorm van Tsunoda, en een routinier als Ricciardo is dat niet zo vreemd immers. Want hoe imposant Lawson ook presteert tijdens deze invalbeurt: de Nieuw-Zeelander is in vergelijking met wat ze in huis hebben nog verre van een veilige optie qua ervaring.
Ervaring en continuïteit essentieel voor wederopbouw AlphaTauri
En het is juist ervaring wat AlphaTauri momenteel nodig heeft. Ondanks de status van opleidingsteam, is het de opgelopen achterstand op de concurrentie waar er in 2024 terrein gewonnen moet worden. Niet enkel continuïteit, maar ook de ervaring, is daarbij essentieel als het aankomt op het doorontwikkelen van het pakket met consistente feedback die meer ervaren coureurs kunnen bieden.
Lawson doet momenteel wat van hem verwacht wordt en waar hij in principe voor getekend heeft: de rol van invaller spelen. De context van zijn invalbeurt - een geblesseerde Daniel Ricciardo - is geen kwestie van uitblijvende prestaties van de Australiër, maar vooral noodzaak. Ricciardo had voor zijn crash in Zandvoort al min of meer de toezegging op een zitje bij AlphaTauri in 2024 als hij zou presteren.
Dat heeft hij min of meer gedaan blijkbaar, ondanks de pech. Te snel Lawson willen promoveren zou een verkeerd signaal afgeven met als gevolg dat Red Bull onvermijdelijk met een schaakstuk minder het nieuwe F1-seizoen ingaat zogezegd.
Liam Lawson als 'reserverijder 2.0'
Kijkend naar het grotere geheel - wat dit besluit betekent voor AlphaTauri én Red Bull Racing - is een volwaardige reserverol voor Lawson bij de teams evengoed nuttig. Voor zowel hemzelf als zijn werkgever. De 21-jarige Red Bull-junior kan in principe nog steeds promoveren als Ricciardo of Tsunoda niet presteren immers. Net als Ricciardo dat deed toen De Vries niet naar behoren presteerde.
In het geval dat Sergio Perez dan toch, om wat voor reden dan ook, eerder dan gepland afscheid neemt, dan staat Lawson klaar om de plek in te nemen van de AlphaTauri-coureur die de Mexicaan vervangt.
Lawson is met 21 jaar nog steeds een jonge hond die heeft bewezen hongerig te zijn. Hij heeft zijn positie binnen het team door dit degelijke debuut versterkt en zich daarmee bewezen als een uitstekende stok tussen de deur; om Tsunoda, Ricciardo en zelfs Perez in zekere zin zo scherp mogelijk te houden in 2024.
0 reacties