Wat is het duurste onderdeel van een F1-auto?

Wat is het duurste onderdeel van een F1-auto?

door Cas Zeeman

Het is lastig om een prijskaartje te hangen aan een F1-auto. De prijzen variëren ergens tussen de $10 en 12 miljoen. Daarnaast bestaat een Formule 1-auto uit ontzettend veel onderdelen, vaak zo'n 14.500. Maar wat is nou het meest kostbare onderdeel van de F1-auto?

Een carbon chassis

Er zijn eigenlijk drie onderdelen die ervoor zorgen dat een F1-auto zo in de kosten loopt. Dat zijn het gehele chassis, de motor en de versnellingsbak.

Het chassis is eigenlijk het meest belangrijke onderdeel van een F1-auto. Deze kost naar verluidt zo'n $ 1.135.000. Deze constructie, gemaakt van kostbaar koolstofvezel, dient de coureur ten alle tijde te beschermen. Deze moet zo sterk te zijn, dat deze onder álle omstandigheden heel blijft, ongeacht de kracht of met welke impact de coureur crasht.

Motor

Een goede motor is ook essentieel in een F1-auto. Dit is het duurste onderdeel van een Formule 1-wagen, met een prijskaartje van $4.000.000. De 'power units', zoals de motoren in de Formule 1 echt heten, vanwege de aanwezige hybride-systemen, zijn gebouwd om enorme snelheden te kunnen bereiken. De F1-auto's beschikken over een 1,6 liter V6 motor met turbo, die zo'n 750 pk levert bij een maximaal toerental van 15.000. Over de motor en de onderdelen ervan doen de teams nogal geheimzinnig, maar deze motoren zijn een enorm delicaat stuk techniek met verschillende systemen zoals de ERS (energy recovery system red.), wat waarschijnlijk de voornaamste reden is van de hoge prijs. Steeds meer vermogen wordt bovenop die 750 pk gegenereerd met het genereren en inzetten van elektrische energie, in het bijzonder met de MGU-K (die als een dynamo werkt en oplaadt zodra de auto afremt), evenals de MGU-H (die warmte van de uitlaatgassen uit de turbo omzet in elektrisch vermogen). Vooral de laatste is erg duur en complex en zal vanaf 2026 niet meer op de auto zitten.

Transmissie

Ook een belangrijk en peperduur onderdeel: de transmissie/versnellingsbak. De transmissie zorgt ervoor dat het vermogen van de motor wordt doorgevoerd naar de wielen. Dat gebeurt middels de koppeling. De F1-auto's beschikken over een geavanceerde halfautomatische versnellingsbak met acht versnellingen, die door de coureurs wordt bediend met de "flippers" achter het stuur. De versnellingsbak wordt in het seizoen regelmatig wel eens vervangen, een grapje dat al gauw $850.000 kost.

Andere dure onderdelen

De drie bovengenoemde onderdelen zijn de absolutie uitschieters als het gaat om de prijs van de onderdelen van een F1-auto. Er zijn echter ook nog andere dure onderdelen.

Ook het hydraulische systeem, belangrijk bij het schakelen, kost zo'n $ 160.000 tot $ 200.000. En wat te denken van de vleugels, die uiterst belangrijk zijn voor de aerodynamica van de auto, kosten zo'n $3- tot 400.000. De laatste in dit rijtje is de benzine, die zeker in deze tijd erg kostbaar is. Een F1-auto gebruikt zo'n 100 tot 150 liter benzine per race. De benzine wordt opgeslagen in een speciale zak die bij een botsing lekkage moet voorkomen.

Enfin, de benzine kost een F1-team zo'n $ 100- tot $ 140.000.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk