De voorbereidingen zijn in volle gang, al lijken de motorreglementen van 2026 ver weg. Maar hoe snel is eerste spec van toekomstige F1-motor? Ook, omdat er dan letterlijk drie keer 150 pk gegenereerd moet worden met de MGU-K (kinetische energie-generator red.). En wat betekent het voor de toekomst van de auto-industrie?
MGU-K van 2026 deels toekomstmuziek
Of die grote sprong mogelijk is met de MGU-K, daar bestaan twijfels over volgens de informatie van Auto Motor und Sport.
“De auto’s zullen tergend langzaam rijden, het zal gaan net als met de krachtbronnen van 2014” - klinkt het bij de bovengenoemde Duitse pers. Het regenereren van de energie- betekent dat de F1-coureurs straks heel vroeg al gas moeten loslaten, luidt de gedachte.
Een prototype van de nieuwe motor is essentieel zodra de reglementen vaststaan. Maar dan moet je eerst meedoen. Dat geldt voor Audi zo goed als, maar Porsche? Porsche slaat F1 over volgens AMuS.
Wat de toekomstige F1-motor betekent voor de auto-industrie
Terug naar de materie: navraag bij Formule 1 bewijst dat de theorie ongegrond is. Althans, deels.
De efficiency van de opgeladen accu is logischerwijs met het jaar hoger. Daar komt bij dat elke accu voor de race start opgeladen is.
Het antwoord ligt ergens in midden.
De rondetijden in de kwalificaties zullen op zijn minst gelijk blijven. Dat is het goede nieuws.
- 'In de race zullen de rondetijden langzamer worden’,
Kortom: de toekomstige F1-motor levert eerst iets vermogen in, maar zal ook vermogen vinden gaandeweg.
Ter voorbeeld: vanaf 2014 is het aantal pk's met pakweg 250 toegenomen (1050 piekvermogen in 2022).
En waar de technologie nu staat: er rust nog 3,5 jaar om het gebrek aan vermogen over te overbruggen. Dat grote fabrikanten die hierop inhaken, zoals Audi, zijn een sterk signaal dat er interesse is voor de technologie op langere termijn.
De Formule 1 verlengt daarmee de markt voor conventionele verbrandingsmotoren, ook omdat het plots uitfaseren van hybrideauto's voorlopig uitgesloten lijkt.
Ergens is het erg goed nieuws voor petrolheads. De combinatie tussen efficiënte energie herwinning en een CO2-neutrale automotor, die op synthetische brandstof rijdt.... Als de verbrandingsmotor daardoor mag blijven, waarom niet?
0 reacties