Wat zijn de grootste regelementswijzigen voor de Formule 1 in 2025?

Wat zijn de grootste regelementswijzigen voor de Formule 1 in 2025?

door Liam Cuperus

Nu dat 2025 is begonnen, betekent dat er dit er dit jaar veel wijzigen zullen plaats vinden binnen de Formule 1, nieuwe reglementen, nieuwe coureurs en ga zo maar door. Wat zijn nou die wijzigen voor het 2025 Formule 1 seizoen, in dit artikel zetten we alles op een rijtje.

Nieuwe reglementen

Ondanks dat de grote reglementenwijziging pas komen in 2026, als de auto's er heel anders gaan uitzien. Zijn er dit jaar ook nog genoeg dingen die anders zullen zijn dan het 2024 seizoen.

Een van de grootse wijzigingen voor dit jaar is het afschaffen van het punt voor de snelste ronde. Dit werd in 2019 geïntroduceerd in de Formule 1, maar wordt na 5 seizoenen weer afgeschaft. Die beslissing van de FIA zou te maken hebben gehad, met de controverse in Singapore afgelopen jaar. Lando Norris leek de wedstrijd te winnen mét het punt voor de snelste ronde, maar RB haalde Daniel Ricciardo in de laatste rondes naar binnen om het punt af te pakken. En zo hielp Ricciardo op die manier Verstappen in de titelstrijd met de Brit.

De Australiër kreeg er zelf echter geen punt voor, omdat hij buiten de top 10 eindigde. Na de race vonden verschillende teams het belachelijk dat Red Bull hun zusterteam RB kon inzetten voor het afpakken van het extra punt van de concurrentie. Om dat voortaan te voorkomen heeft de FIA die regel van het uitdelen van een bonuspunt voor de snelste ronde afgeschaft.

Daarnaast gaat er dit jaar ook wat veranderen met het gewicht van de coureurs én hun auto's. Zo gaat het minimum gewicht van een coureur omhoog van 80 naar 82 KG. Ook gaat het verplichte gewicht van de Formule 1-auto omhoog van 798 naar 800 KG.

Ook introduceert de Formule 1 dit jaar een maatregel om het oververhitten van de coureurs te verminderen. Zo komt er een nieuw koelingssysteem voor de rijders. Echter gaat deze maatregel pas in als de FIA een temperatuur voorspelt van meer dan 30,5 graden, als dat dus zo is moeten alle teams hun coureurs met zo'n koelingssysteem uitrusten.

Wat zijn de grootste regelementswijzigen voor de Formule 1 in 2025?

Beeldcredits

Zo ziet het nieuwe koelingssysteem van de coureurs in 2025 eruit.

Als laatste gaat er ook iets veranderen met de DRS-gleuf van de auto, de minimale opening wordt namelijk verkleind. Vorig jaar was de minimale eis tussen de 10 en 15 millimeter. Dit jaar moet de minimale opening tussen de 9,4 en 13 millimeter liggen.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk