Water in de band? Red Bull beschuldigt concurrent, maar wat houdt het precies in?

Water in de band? Red Bull beschuldigt concurrent, maar wat houdt het precies in?

door Liam Cuperus

Afgelopen weekend beschuldigde het team van Red Bull o.a. McLaren van een trucje waardoor ze de banden van binnenuit kunnen koelen, maar wat is dat trucje dan precies? Hier een uitleg.

Het 'trucje'

Na de flexi wing saga eerder dit jaar, is er nu wéér een technische controverse de wereld in geslingerd. Red Bull beschuldigt concurrenten namelijk van een trucje waarmee ze banden van binnenuit zouden kunnen koelen.

Volgens de geruchten zou o.a. McLaren een manier hebben gevonden om water via de ventielen in de banden te krijgen, voordat de banden op de auto's worden gemonteerd voor de race.

Dit 'trucje' zouden de teams die het gebruiken kunnen helpen met het onder controle houden van de oppervlaktetemperatuur van de banden. Dat zou dan ook zorgen voor het beter in leven houden van de band en dus voor een beter racetempo.

Volgens de speculaties, zou Red Bull met deze vermoedens gekomen zijn na de Grand Prix van Singapore. Want na de race zou er bij verschillende teams vloeistof in de banden gevonden zijn. Normaal gesproken doen de Formule 1 teams er alles aan om vloeistof weg te werken binnen de banden, zodat hun coureurs hun optimale bandendruk kunnen behalen.

In de technische regels van de Formule 1, is er ook een regel te vinden die het verminderen van vocht in de banden juist verbiedt. Namelijk artikel 10.8.4: "Banden mogen alleen worden opgepompt met lucht of stikstof" en "elk proces dat tot doel heeft de hoeveelheid vocht in de band en/of in het opblaasgas te verminderen, is verboden." Volgens Motorsport.com is de FIA ondertussen op de hoogte van de beschuldigingen van Red Bull en zijn ze al bezig met een onderzoek.

Tijdens de Sprint van de Grand Prix van Brazilië, werd er ook extra goed gekeken door de FIA naar de banden. Echter, konden ze niks bijzonders vinden: "De banden die door alle coureurs zijn gebruikt tijdens de sprint van vandaag zijn gecontroleerd", stond er in een FIA-document te lezen.

Red Bull zoekt antwoorden

Het team van Red Bull is ook al maanden op zoek naar een antwoord over de sterke racetempo van concurrenten. Vooral vanaf Miami vraagt Red Bull dat zich af, omdat toen vooral McLaren in een keer een grote stap zette.

Voorafgaande de Grand Prix van Brazilië liet Max Verstappen ook al weten dat hij vraagtekens heeft over het racetempo van verschillende teams:

"Sommige teams maken een enorme stap qua race pace en dat is heel apart, want als je naar onze auto kijkt dan hebben wij in de kwalificaties een stap gezet ten opzichte van vorig jaar en in de races hebben we ook een stap gezet, de rest maakt in de kwalificaties ook een goede stap, maar die maken in de races een nog veel grotere stap. Dat is iets wat wij heel moeilijk kunnen begrijpen."

Ook Red Bull teambaas Christian Horner heeft vraagtekens: "Op dat moment leek er plotseling iets te veranderen. Verschillende teams werden een stuk competitiever, of wij hebben bepaalde dingen aan de auto veranderd die vervelende gevolgen hebben gehad. Maar als je sceptisch wil zijn, dan zeg je dat er iets is veranderd."

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk