'Williams en Porsche tekenen deal'

'Williams en Porsche tekenen deal'

door Michael Janiec

Een interessante wending in het saga van de nieuwe motorreglementen. De hoofdrol voor Porsche in het nieuwe motorentijdperk leek tot voor kort onwaarschijnlijk. De deur sloot voor even, vanwege de stukgelopen deal met Red Bull Racing. Maar het Duitse automerk, zoals ingewijden bevestigden, is nog in gesprek met andere teams. Volgens niemand minder dan Jack Plooij zou het gaan om Williams. Sterker nog: de deal is zo goed als rond, onthult de commentator bij Ziggo Sport.

Porsche en Williams in 'ver stadium van onderhandelingen' volgens Plooij

Plooij meldt het volgende over de samenwerking tussen Williams en Porsche: 'Het laatste nieuws is dat Porsche in gesprek is met Williams. Ze mikken op 50 procent van het team bezitten en motoren leveren vanaf 2026. De deal zou bijna rond zijn'.

Opmerkelijk. En eerlijk, sommige dingen die Plooij zegt, moet je met een korreltje zout nemen. Maar toch. De logica erachter maakt het aannemelijk.

Wil Porsche via deze samenwerking met Williams meer Porsches verkopen in de Verenigde Staten wellicht? Hoe dan ook, dat er vanaf 2023 drie Amerikaanse Grands Prix op de F1-kalender staan - dat bruggetje is nooit ver.

En ja, Dorilton Capital is het Amerikaanse bedrijf dat tegenwoordig eigenaar van Williams is. Een gerenommeerd merk als Porsche biedt mogelijkheden voor het binden van waardevolle sponsoren, waarmee 'groter internationaal' geld is gemoeid.

Dorilton droomt van grotere successen met Williams

De focus van Dorilton op de Amerikaanse markt is duidelijk. Logan Sargeant is zo goed als zeker bevestigd door Williams voor 2023. De Amerikaanse Formule 2-coureur, die in zijn huidige debuutseizoen won, hoeft van teambaas Jost Capito enkel nog voldoende licentiepunten behalen.

En ja, de autonomie die Red Bull Racing wenst te behouden - die is bij Williams gevaren toen de familie de boel doorverkocht. Dorilton Capital wil bovenal geld verdienen aan het investeren in Williams. Dat is wat ze doen.

Het allerbelangrijkste in dit verhaal? Als Williams de voorkeurspositie verwerft, die Red Bull Racing samen met Honda deed terugkeren aan de top: - een eigen motorafdeling en fabrieksteam-status. Hoewel de weg daar naartoe nog ontzettend lang is, waarom niet? We weten hopelijk spoedig meer.

Is het verstandig van Williams om met Porsche in zee te gaan?

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk