Formule 1-analist en journalist, Peter Windsor, kijkt met volle bewondering naar de RB20. De Red Bull Racing-bolide van 2024, ontworpen door Adrian Newey, lijkt ook dit jaar met afstand de beste auto van het veld te zijn. Windsor bestudeert de auto eens goed, waarbij hem de volgende dingen opvallen.
Red Bull Racing is het Formule 1-seizoen van 2024 wederom ijzersterk begonnen.
Na een succesvol seizoen in 2022 en een uiterst dominant seizoen in 2023, lijkt de formatie uit Milton Keynes er niet minder op geworden te zijn dit jaar.
De Grand Prix van Bahrein werd door middel van een één-twee finish plus snelste ronde afgerond met het maximaal aantal haalbare punten. Ook in de eindklassering van de Grand Prix van Saoedi-Arabië bezette de beide Red Bull-coureurs de bovenste twee plaatsen.
Windsor analyseert de RB20
Windsor werkte met Adrian Newey samen tijdens de Formule 1-seizoenen van 1991 en 1992. Windsor was destijds actief als teammanager van Williams en Newey was de topontwerper van het Britse team. In het laatstgenoemde jaar wonnen de twee knappe koppen samen zowel het rijderskampioenschap als het constructeurskampioenschap met de renstal.
De twee kennen elkaar goed, dat is duidelijk. Het is dan ook geen verrassing dat Windsor door heeft wat de ideeën achter de RB20 zijn. In gesprek met F1Maximaal, analyseert Windsor de tot dusver succesvolle RB20. Windsor kijkt daarbij vooral naar de achterkant van de auto, waar volgens hem de sleutel ligt.
Adrian wilde bij de RB20 de luchtstromen aan de achterkant van de auto zo efficiënt mogelijk maken. Daarom heeft hij naar de achterkant van de auto gekeken, om te zoeken naar manieren om wat extra ruimte vrij te krijgen. Dit door een radiator of intercooler te verschuiven, of in twee kleinere radiatoren op te splitsen. Hij heeft elke denkbare ruimte gekregen om de achterkant van de auto opnieuw in te delen, om zo daar de luchtstroming te verbeteren."
0 reacties