In een poging om de regie in de Formule 1 terug te winnen, stelt Mercedes F1-teambaas Toto Wolff ambitieuze doelen voor het seizoen 2024. Hij mikt op een aanzienlijke verbetering van de prestaties in vergelijking met de W14, zo een 2,5 seconden, waarbij het team inspiratie put uit de opmerkelijke vooruitgang die Aston Martin boekte tussen 2022 en 2023.
In een onderonsje tijdens de podcast van F1-Nation schetste Wolff, sprekend met Aston Martin-ambassadeur/rijder Pedro de la Rosa, zijn verwachtingen voor het 2024-seizoen.
Hij erkent het succes van Aston Martin en benadrukte de noodzaak om gebieden buiten de power unit, versnellingsbak, en motor en achterwielophanging te verkennen, puttend uit nog onbenut potentieel.
Mercedes-teambaas Toto Wolff wil 2,5 vinden in 2024 op W14
"Daarom vind ik het leuk om teams te hebben die op dezelfde specificaties zitten, en ten tweede is de stap die Aston Martin heeft gemaakt vanuit 2022, toen het een van de langzaamste teams bleek, en in het begin van vorig seizoen het tweede team werd. Het laat zien dat als je potentieel ontgrendelt, je een grote stap voorwaarts kunt maken. Het is zo niet alleen maar een tiende (van een seconde) aan downforce toevoegen, en dat is precies wat we moeten doen. Dus we gaan een stap van tweeënhalve seconde maken, net als [Aston Martin] deed."
Ondanks de historische dominantie van Mercedes in de Formule 1, zakte het team vorig jaar naar de derde plaats in het constructeurskampioenschap. De P2 in de constructeurs in het afgelopen seizoen maakte dat enigszins goed, maar een overwinning in 2023 bleef buiten bereik.
'Niet om de fouten, niet om de mystiek'
Wolff blikte terug op het opmerkelijke record van Mercedes uit de hoogjaren van het hybride-tijdperk: "Als je naar ons record kijkt, en je bent er eerder geweest, sindsdien, met de tweede in een tweede, eerste, eerste, eerste, eerste, eerste, derde, tweede, dus je kijkt terug over 20 jaar en je kijkt ernaar en zegt dat was respectabel."
"Je kijkt ook terug naar de Red Bull-jaren waarin ze als vierde of derde eindigden en dat gebeurde de afgelopen tien jaar heel vaak. Het gaat niet om fouten, niet om de mystiek. Het is de fysica die we fout hebben gedaan. We kwamen slecht uit de startblokken met de reglementen en nu moesten we een beetje inhalen", erkende Wolff tenslotte.
0 reacties