Nu het doek bijna valt voor de Formule 1 op Zandvoort, wordt de vraag steeds urgenter: wat gebeurt er met het circuit ná 2026? Chief Sporting Officer Erik Weijers blijft er opvallend nuchter onder. In een uitgebreid gesprek met Motorsport.com geeft hij een realistische, maar hoopvolle blik op de toekomst van het historische duinencircuit.
Sterke kalender, ondanks limieten
Zandvoort draait in 2024 op volle toeren. Met slechts twaalf geluidsdagen per jaar is er nauwelijks ruimte voor extra evenementen. Toch weet het circuit met de Formule 1, DTM, GT World Challenge en de Historic Grand Prix een sterke line-up neer te zetten. “Ik ben blij met deze kalender,” zegt Weijers. “Vooral de Historic GP hoort hier thuis met onze rijke autosportgeschiedenis.”
De terugkeer van de GT World Challenge is een groot pluspunt. Het GT3-kampioenschap ligt nu vast tot minimaal 2027, met opties tot 2029. In combinatie met de verlengde DTM-overeenkomst tot 2028 heeft Zandvoort al een stevige fundering.
Oriëntatie op nieuwe topklasse
Maar wat gebeurt er na het vertrek van de Formule 1? Weijers bevestigt dat het circuit zich al oriënteert op een vierde grote race om het gat op te vullen. Hoewel concrete plannen ontbreken, zijn er ideeën. Een endurance-race behoort tot de mogelijkheden. “Een twaalfuursrace is uitdagend voor het publiek, maar zeker een optie,” aldus Weijers. Amerikaanse klassen aantrekken lijkt minder realistisch, vooral vanwege hoge logistieke kosten.
Ondanks het aanstaande vertrek van de F1 is er volgens Weijers geen reden voor paniek. “Zandvoort is financieel gezond en een prachtige locatie. Ook zonder F1 kunnen hier mooie evenementen plaatsvinden. Dat hebben we in het verleden ook laten zien.” Hij verwijst naar circuits als de Nürburgring en Paul Ricard, waar de Formule 1 inmiddels ook niet meer neerstrijkt, maar waar het motorsportleven springlevend is gebleven.
Terugblik met trots
Weijers kijkt met trots terug op zes edities van de Dutch Grand Prix. “Het was het grootste project uit mijn carrière. Van de onderhandelingen tot de verbouwingen, en dan ook nog corona, het was een megaklus. Maar dat we het hebben neergezet, is iets om trots op te zijn.” Hoogtepunten? “De eerste editie in 2021 en de spectaculaire regenrace van 2023 met een recordaantal inhaalacties.”
Zandvoort zal Formule 1 gaan missen, maar is vastbesloten om ook in de post-F1-tijd een autoriteit in de autosport te blijven.
0 reacties