Terwijl zowat alle F1-teams zich momenteel richten op de ontwikkeling van hun auto's voor het seizoen 2024, heeft Red Bull Racing nu al de strategische stap genomen om de aandacht te verplaatsen naar de auto van 2025, de RB21.
In 2023 domineerde Red Bull met overwinningen in 21 van de 22 races. En daarmee ligt de lat hoger dan ooit. Dankzij deze prestatie, onder leiding van teamleider Christian Horner en veelal door de naadloze uitvoering van Max Verstappen, kon het team al vroeg middelen vrijmaken voor de RB20.
Red Bull Racing richt pijlen al op 2025: 'RB20 al halfjaar in ontwikkeling'
Ondanks het overweldigende succes, bleef Red Bull vorig seizoen bezig met het identificeren en aanpakken van mogelijke zwakke punten in de RB19. Ben Waterhouse, hoofd Performance Engineering namens Red Bull Racing, verklaart die aanpak als volgt:
"De RB19 had aanzienlijke beperkingen, vooral in Singapore. We streven ernaar om de algehele prestaties te verbeteren, zowel bij hoge als lage snelheden, en tegelijkertijd alle kritieke problemen aan te pakken."
Waterhouse onthult ook dat Red Bull alweer plannen maakt voor het seizoen 2025 en erkent dat de RB21 ‘minstens zes maanden’ in ontwikkeling is.
Langetermijnvisie leidend in ontwikkelingsslag
Deze voorsprong in stand houden, geeft Red Bull een aanzienlijk voordeel bij de voorbereiding op de RB21. Het team wil zodoende óók tijdig middelen vrijmaken voor het 2026, het seizoen waarin de nieuwe motorreglementen en een nieuwe generatie F1-auto's worden geïntroduceerd. Werk aan die toekomstige bolides is pas toegestaan in 2025 overigens.
Met de samenwerking tussen Red Bull Powertrains (RBPT) en Ford zal Red Bull voor het eerst een zelfgebouwde motor gaan inzetten. Deze samenwerking markeert een belangrijke stap voor het team en de vroege ontwikkeling van de auto van 2026 zorgt voor een soepeler overgang en maximaliseert het potentieel van de nieuwe motor.
0 reacties