Het is geen verrassing dat Max Verstappen geen waarde hecht aan de ontelbare meningen over hem en zijn prestaties in de Formule 1. Maar ondanks die nonchalante houding, weet de drievoudig wereldkampioen van Red Bull Racing haarfijn te onderbouwen waarom hij er zo instaat.
Bij deze racesport, waarin de prestaties grotendeels bepaald worden door techniek, leeft het terugkerende argument dat als een F1-auto dusdanig dominant is, ‘iedereen op de grid wel hetzelfde kunstje ermee zou flikken’.
In 2023 bewees Max Verstappen dat het in zijn geval toch anders zit. En hoe? Met een recordbrekend aantal van negentien overwinningen en twee keer zoveel punten in het WK, liet de drievoudig wereldkampioen zijn teamgenoot mijlenver achter zich.
Een realiteit die niet iedereen, waaronder de Mexicaan zelf, gemakkelijk accepteert. ‘Max moet wel de betere onderdelen krijgen’, klinkt het dan geregeld van buiten.
Dat argument heeft enig bestaansrecht natuurlijk, maar verklaart nooit het immense gat tussen het duo. Perez is echt geen slechte coureur, maar gewoon een maat te klein om zijn nagenoeg perfecte teamgenoot uit te dagen.
Verstappen wist zich in 2023 vooral te onderscheiden door pakweg 99,9 procent van de potentie die de RB19 bood, te benutten. Iets wat Perez op een goede dag - bij gunstige omstandigheden - mondjesmaat is gelukt.
Verstappen hoeft geen feedback van buitenaf: 'Je kent onze auto niet'
In gesprek met het Duitse Auto Motor und Sport krijgt de Red Bull-kampioen een stelling voorgeschoteld ‘of hij wint, omdat de Red Bull-bolide zo dominant is’ of ‘dat Perez het bewijs is dat hijzelf het onderscheid maakt’. Een typisch ‘Verstappen-antwoord’ volgt.
“Ik ben niet geïnteresseerd in de mening van anderen. Je kent onze auto niet. Ik probeer gewoon mijn best te doen. En elke keer. Ik weet niet hoe dominant deze auto is vergeleken met eerdere auto's. Niemand weet dat.”
Een ander argument dat vaak gegeven wordt: dat de RB-bolide voor Verstappen gemaakt is. Oók daar kan de Nederlander niets mee, volgens hem zit dat juist andersom. Hij past zich namelijk aan: “Ik heb de auto afgesteld zoals ik hem wil. En de andere bestuurder zoals het hem uitkomt. De ingenieurs ontwikkelen de auto om hem sneller te maken. En niet hoe ik het zou willen. Hetzelfde geldt voor de rijstijl. Wat is mijn rijstijl? Ik weet het niet. Ik pas me op de behoeftes van de auto, zodat deze de snelste is. Dat is de sleutel tot een echt goede Formule 1-coureur. Je aanpassen aan wat je van het team krijgt”, aldus Verstappen.
0 reacties