Red Bull Racing-teambaas Christian Horner geniet des te meer van deze bijzondere periode, omdat zeven jaar achter de feiten aanrijden (lees: Mercedes) voelde als het uitzitten van een lange gevangenisstraf.
Horner haalt zijn gram na 'gevangenisstraf van zeven jaar' te midden van Mercedes-dominantie
De beslissing van Red Bull om met Honda in zee te gaan werd destijds gezien als een risico. Honda stond op het punt de handdoek in de ring te gooien na de stukgelopen samenwerking met MCLaren. Het F1-team van Max Verstappen hield stand en gaf de Japanners de tijd om de motor te perfectioneren.
Ook belangrijk: Adrian Newey kreeg de broodnodige speling om de integratie van de motor in het chassis te regisseren. Consistent winnen in de koningsklasse zonder de status van fabrieksteam is immers ondenkbaar in de moderne Formule 1.
De gemaakte offers destijds gaven uiteindelijk de doorslag voor de huidige gouden jaren. Horner blikt terug op het eerste deel van het hybridetijdperk in F1. Terwijl Red Bull toen aanmodderde met de onbetrouwbare Renault-motor, leek er geen houden aan Mercedes.
"Zeven lange jaren... dat is een lange tijd. Je krijgt minder voor misdaden!", begon de RBR-teambaas bij de ‘Unlapped’ podcast van ESPN.
"We moesten wachten om weer competitief te worden. We moesten veel toekijken hoe veel Mercedes won enzovoort. Maar we hebben ons doel nooit uit het oog verloren, we wonnen nog steeds elk jaar races op circuits waar we konden uitblinken."
De Brit stipt nogmaals aan hoe belangrijk de samenwerking met Honda is geweest: "We hebben dat doel nooit uit het oog verloren, het ging erom dat we de ontbrekende stukjes op hun plaats legden. En toen we een competitieve krachtbron hadden, toen konden we het opnemen tegen Mercedes."
'In onze stoutste dromen niet kunnen voorstellen'
Red Bull beschikte jarenlang over een uitstekend chassis, maar zonder de juiste motor kon Mercedes niet uitgedaagd worden. Horner zag het glas destijds als halfvol: "Ze hadden geluk dat ze het zo makkelijk hadden toen wij met één been reden!"
Tot slot kijkt de Brit terug op de eerste helft van 2023. Het mes snijdt eigenlijk aan twee kanten. Niet alleen heeft de RB19 zich bewezen als een uitzonderlijke bolide - het antwoord erop van de concurrentie ontbreekt: "We hadden ons in onze stoutste dromen nooit kunnen voorstellen dat we ongeslagen in zowel Grand Prix- als sprintraces de zomerstop ingaan. In februari wisten we dat we een goede auto hadden, maar we verwachtten dat Ferrari zou voortbouwen op vorig jaar en dat Mercedes er ook zou zijn."
0 reacties