Gerhard Berger, geboren op 27 augustus 1959 in Wörgl, Oostenrijk, is een legendarische naam in de wereld van de Formule 1-racerij. Met een carrière die 14 seizoenen besloeg, van 1984 tot 1997, drukte Berger een onuitwisbare stempel op de sport door te racen voor teams als ATS, Arrows, Benetton, Ferrari en McLaren. Zijn reis door de Formule 1 was niets minder dan opmerkelijk, gekenmerkt door spannende overwinningen, hartveroverende crashes en een kameraadschap met de iconische Ayrton Senna.
Tijdens zijn illustere carrière nam Gerhard Berger deel aan 210 races, waardoor hij een van de meest ervaren Formule 1-coureurs aller tijden is. Hij heeft dan wel geen wereldkampioenschap gewonnen, maar zijn nalatenschap reikt veel verder dan de prijzenkast. Berger behaalde tien Grand Prix-overwinningen, stond 48 keer op het podium, veroverde 12 polepositions en noteerde 21 snelste ronden.
Bergers carrière kwam in een stroomversnelling toen hij in 1986 bij Benetton kwam. Hij liet zijn kunnen zien door dat jaar de Grand Prix van Mexico te winnen. Ondanks een ongelukkig pitstopincident tijdens zijn thuisrace, bewees de Oostenrijker dat hij een kracht was om rekening mee te houden.
In 1987 sloot Gerhard Berger zich aan bij het iconische team van Ferrari. Zijn samenwerking met het Italiaanse team leidde tot gedenkwaardige overwinningen in de tweede helft van het seizoen. De Ferrari F1/87 van 1987 was een competitieve machine en Berger behaalde overwinningen tijdens de Portugese en Japanse Grands Prix.
Van 1990 tot 1992 werkte Berger samen met Ayrton Senna bij McLaren, een samenwerking die niet alleen werd gekenmerkt door intense competitie, maar ook door een reeks beruchte practical jokes. Bergers debuut bij McLaren omvatte een poleposition tijdens de Grand Prix van de Verenigde Staten van 1990, een bewijs van zijn rauwe snelheid.
In 1993 keerde Berger terug naar Ferrari en bracht waardevolle ervaring en hoop naar het worstelende team. Ondanks een moeilijk seizoen met de onvoorspelbare Ferrari F93A slaagde Berger erin om de derde plaats te bemachtigen tijdens de Grand Prix van Hongarije.
Bergers laatste twee seizoenen in de Formule 1 bracht hij door bij Benetton. In 1997 maakte hij op 37-jarige leeftijd een triomfantelijke comeback door de Grand Prix van Duitsland te winnen. Deze overwinning, gekoppeld aan een poleposition en de snelste ronde, betekende een passend einde van zijn legendarische carrière.
De invloed van Gerhard Berger op de Formule 1 reikte ook verder dan het circuit. Hij speelde een cruciale rol in de terugkeer van BMW in de sport in 2000 als Competitions Director. In 2006 werd hij mede-eigenaar van het Scuderia Toro Rosso Formule 1-team. Zijn invloed en inzichten bleven de autosportwereld vormgeven.
Terwijl zijn raceprestaties worden geroemd, blijft Bergers kameraadschap met Ayrton Senna een gekoesterd deel van de Formule 1-folklore. De twee haalden legendarische practical jokes uit en zorgden voor humor in de intense racewereld.
Zelfs na zijn pensioen bleef Berger betrokken bij de autosport. Hij was voorzitter van de FIA Single Seat Commission en werd later voorzitter van ITR, de promotor van de Deutsche Tourenwagen Masters.
Gerhard Bergers carrière in de Formule 1 was een achtbaan van triomfen, uitdagingen en onvergetelijke momenten. Zijn onverschrokken rijgedrag, gecombineerd met zijn joviale geest, heeft een blijvende erfenis in de sport achtergelaten. Als een echte Formule 1-legende zal Gerhard Berger voor altijd herinnerd worden als de snelheidsduivel die door de annalen van de geschiedenis raasde en een spoor van opwinding en gelach in zijn kielzog achterliet.