Formule 1: Dutch Grand Prix 25-27 augustus 2023

Formule 1: Dutch Grand Prix 25-27 augustus 2023

door Redactie

Waarom CM.com Circuit Zandvoort een uniek en aantrekkelijk race-circuit is

Het circuit van Zandvoort in de gelijknamige badplaats is terug van weggeweest sinds 2021. De organisatorische inspanningen, zo werd het Zandvoortse circuit vernieuwd en voorzien van een compleet nieuwe asfaltlaag, werden nog niet beloond met beoogde, eerste editie in 2020. Ondanks de impact van de wereldwijde pandemie, keerde de Grand Prix van Nederland in 2021 dan eindelijk toch terug op de Formule 1-kalender.

En terecht. De rijke geschiedenis is inmiddels verweven is met het DNA van de Formule 1. Zo vroeg als 1950 vond de eerste Nederlandse Grand Prix op Zandvoort plaats. In 1952 werd het Circuit van Zandvoort een onderdeel van het toen nog piepjonge officiële kampioenschap, vallend onder de reglementen van de Formule 2 weliswaar. Zo ook in het jaar daarop. In 1955 deed Zandvoort voor het eerst officieel mee als onderdeel van het Formule 1-wereldkampioenschap. Na enkele op-en-af-jaren, verwelkomende de F1 het circuit van Zandvoort definitief. Van 1958 tot aan 1985, met uitzondering van 1972, was de GP van Nederland een vast onderdeel van de F1-kalender.

Waarom de GP van Nederland zo lang afwezig was op de Formule 1-kalender

Een periode van verpaupering brak daarna aan voor Zandvoort, althans, het circuit zelf met name. De herrie van het circuit stuitte op groeiend verzet van omwonenden en de vervallende faciliteiten waren aan vernieuwing toe. Reddingsplannen tussen 1985 en 1995, waarbij een deel van het circuit heraangelegd zou worden - om de afstand met de stad te vergroten - liepen uiteindelijk tot niets uit.

Ondanks dat de regering in 1995 de A-status aan het circuit toekende én de verbouwing begon, die Circuit Zandvoort zou transformeren tot een Internationaal Grand Prix-Circuit, bleef de Formule 1 al die tijd weg. Het circuit werd wel jarenlang gebruikt voor Europese Formule 3-kampioenschappen, tussen 1991 en 2016. In het bijzonder was Circuit Zandvoort toen onderdeel van de Britse, Duitse en het Franse F3-kampioenschap. De meest prominente éénzitters-raceklasse in die periode die Zandvoort aandeed: de Formula 3 Euro Series (van 2003 tot en met 2016).

Bijzonderheden rondom de Nederlandse Grand Prix

De wens van Liberty Media om de F1-kalender uit te breiden, was voor Zandvoort de langverwachte herkansing, eind 2018. Ook het TT-Circuit van Assen bood zich aan als locatie voor een Nederlandse GP. Uiteindelijk werd op 31 maart 2019 de knoop doorgehakt: Zandvoort zou in 2020 terugkeren als host van de GP van Nederland.

Niet enkel het moderniseren van de faciliteiten, met de bedoeling om de toegankelijkheid en de maximale capaciteit te vergroten, moesten Circuit Zandvoort vervolgens future-proof maken. Ook het asfalt werd helemaal vernieuwd. Inclusief een primeur: de Arie Luyendyk-Bocht (14) kreeg een banking. De buitenkant ervan werd verhoogd, aanzienlijk.

Twee vliegen in één klap: het circuit kon voldoen aan de vraag van F1 - om zijwaartse G-krachten in te perken naar minder dan 2,5G bij uit-accelereren richting start-finish. Tegelijkertijd maakte deze aanpassing Circuit Zandvoort een unieke toevoeging aan de kalender. De bocht kent een verhoging van achttien graden en is daarmee de enige van zijn soort op de tegenwoordige F1-kalender.

Wat nog meer de Dutch GP typeert op Zandvoort

De Dutch Grand Prix van 2021, ook bekend als DGP, toonde de Nederlandse ondernemersgeest van de beste kant. Ook op mondiaal niveau. Het evenement bleek een boegbeeld qua bezoekerservaring, iets wat door prominenten binnen de sport onderstreepten na hun bezoek. Een voorbeeldig evenement, met oog op de toekomst dus. Mede door partner en titelsponsor CM.com - een belangrijke spil binnen de logistieke, evenals digitale operatie op Zandvoort - werd veel gestroomlijnd, met de focus op digitale oplossingen in de vorm van een totaalpakket.

De GP van Nederland slaagde met vlag een wimpel voor het 'eindexamen'. Een volwaardige festival-ervaring werd gerealiseerd, inclusief muziek en bezienswaardigheden naast het circuit van Zandvoort. in het weekend van 3 tot 5 september 2021. Ook de gevreesde logistieke problemen, in opzicht van de toegestroomde fans in goede banen leiden, waren aangepakt en daardoor geminimaliseerd.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk