Waarom Baku City Circuit een uniek en aantrekkelijk race-circuit is
Baku City Circuit is sinds 2016 een wederkerende host van de Azerbeidzjaanse GP. De eerste editie van deze GP heette gek genoeg de Europese Grand Prix, omdat Azerbeidzjaan geografisch-gezien binnen Europa valt. Sindsdien heet deze gewoon de GP van Azerbeidzjan, op 2020 na intussen jaarlijks gehouden hier.
In een korte tijd heeft Baku City Circuit een behoorlijke reputatie opgebouwd. Vaker dan niet gebeuren hier bizarre dingen. Het zijn momenten die zelfs in het grotere plaatje van het seizoen kenmerkend en memorabel blijven.
Geheel toeval? Mogelijk. Maar het is niet voor niets eveneens. De lay-out van dit stratencircuit is sinds de eerste editie nog steeds hetzelfde. En de mix die deze met zich meebrengt, is voor vele fans de reden dat zij Bakoe hoger hebben zitten dan bijvoorbeeld Monaco.
Bijzonderheden rondom de Azerbeidzjaanse Grand Prix
Want wat Monaco chronisch mist - beide stratencircuits zijn sferisch, vanwege de omgeving - is er in Bakoe meestal volop. Actie op de baan, inclusief die kleine foutmarge, maar met hogere snelheden. De Azerbeidzjaanse GP huist bijvoorbeeld het langste rechte stuk op de Formule 1-kalender: 2,2 kilometer, met topsnelheden richting de 350 km/u.
De benodigde downforce is laag, al helemaal in vergelijking met Monaco. Zoveel mogelijk snelheid meenemen in de snelle bochten is wat een ronde maakt op Baku City Circuit. Veel van de bochten zijn 90-graden namelijk, met een klein strookje ruimte voorbij de exits ervan op de kerbstones. Ook schaderijden is dus makkelijk hier. Des te meer bij het historische kasteel, waar een krappe chicane tussenin twee muren geringste spelingsruimte biedt.
Wat nog meer de GP van Azerbeidzjan typeert: moderner Monaco alternatief in Bakoe
In meerdere edities van de Azerbeidzjaanse GP vonden er crashes plaats, die weer tot safetycars leidden. Deze ‘restarts’ zijn ook redelijk vaak spectaculair gebleken. Temperatuur in de banden houden blijft soms knap lastig namelijk. Een verloop van crashes, safetycars die iedereen bij elkaar brengen, en nog meer crashes etc. Het typeert inmiddels de GP van Azerbeidzjan. Je kunt daar overigens uitgebreid induiken in ons overzicht van vijf bizarre momenten bij de Azerbeidzjan GP.
0 reacties