De geschiedenis van het Shanghai International Circuit
Het Shanghai International Circuit, waar de Chinese GP gehost werd tot 2019, is geopend in 2004 en is ontworpen door de wereldberoemde architect Hermann Tilke. Het circuit moest de vorm hebben van het Chinese karakter (de shang), wat de eerste lettergreep is van de stad Shanghai. Het circuit ligt midden in het Jiading-district van de miljoenenstad.
Het circuit was een idee van de Shanghaise autoriteiten om de stad internationaal op de kaart te zetten. Het circuit ligt dicht bij de auto-onderdelenfabrieken in de stad. Voor de opbouw werd zo'n 2,6 miljard yuan ($ 450 miljard) beschikbaar gesteld.
Hermann Tilke werd ingeschakeld om het circuit vorm te laten geven. Het circuit werd uiteindelijk gebouwd op een waar voorheen rijstvelden werden gehouden, waardoor er eerst flink aan de grond gesleuteld diende te worden. Het circuit werd in achttien maanden gebouwd door zo'n 3000 werknemers.
Het circuit beschikt over een hoofdtribune en over een pitcomplex met vleugelachtige uitkijkplatforms die het circuit aan beide kanten kruisen. Het complex kan in totaal zo'n 200.000 mensen huisvesten. Overigens was de paddock ook uniek: elk team had z'n eigen volledige gebouw.
Waarom het Shanghai International Circuit een lastig maar ook aantrekkelijk circuit is
Het Shanghai International Circuit staat bekend als een lastig Formule 1-circuit. Dat komt mede door de eerste bocht na de start, die gelijk 270° in een dalende lijn naar rechts loopt, gevolgd door 270° bocht naar links. Het zijn overigens de meest krappe bochten van het circuit. Het is hier als coureur zijnde belangrijk om goed je lijn uit te kiezen, op die manier kun je snel en vloeiend de bochten passeren.
Ook in het middengedeelte zitten een aantal verraderlijke bochten. Bocht 9, 10 en 11 hebben weinig uitloopstroken, waardoor het essentieel is om op tijd te remmen. Na bocht 13 komt het een 1,13 kilometer lange rechte stuk, die één van de langste op de kalender is. Het rechtse stuk mondt uit in de naar rechts gaande haakse bocht 14. Als de coureur hier te vroeg instuurt, is een botsing met de muur onvermijdelijk.
De coureurs zijn liefhebber van het circuit. Dat komt voornamelijk door de hoge G-krachten in bocht 7 & 8.
0 reacties