Waarom Autódromo Hermanos Rodríguez een uniek en aantrekkelijk race-circuit is
De GP van Mexico werd in 1963 officieel onderdeel van de Formule 1-kalender, maar werd jarenlang daarna wisselvallig georganiseerd. Het racecircuit nabij Mexico City, aangelegd in een stadspark, heropende in 2015 en is sindsdien (behalve in 2020) het vaste circuit voor de Mexicaanse GP.
Ondanks dat het land niet bekendstaat vanwege grote prestaties in de koningsklasse, is de sport nog altijd populair daar. De passie leeft, ook bij de organisatie. De hernieuwde GP won sinds de opening in 2015 zelfs vijfmaal de titel voor beste het beste Formule 1-evenement.
Tot voor kort was de in 1962 verongelukte Pedro Rodríguez de meest succesvolle Mexicaanse F1-coureur, hij won twee Grands Prix. Inmiddels is Sergio Perez de meest succesvolle Mexicaan in F1. Het jongere broertje van Pedro, Ricardo Rodríguez, kwam ook om in een race-auto. Op een oudere versie van dit circuit, dat nu Autódromo Hermanos (broeders) Rodríguez heet, ter ere van de twee broers.
Bijzonderheden rondom de Mexicaanse Grand Prix
Een zekere factor maakt de Mexicaanse GP uniek in zijn recht. Op een hoogte van 2238 meter is de lucht ijler. Dat vergt extra in opzicht van de conditie van de coureurs. Ook is er sprake van minder luchtweerstand op die hoogte. De auto’s kunnen in principe met grotere vleugels rijden, zonder dat het voor veel extra weerstand zorgt in opzicht van accelereren en topsnelheid. Daarentegen moet de motor extra hard werken hier. In het bijzonder: de turbo die op de auto zit. Deze zet namelijk lucht om in extra vermogen.
Nog een eigenschap van Autódromo Hermanos Rodríguez die deze locatie van de Mexicaanse GP bijzonder maakt: het stadiongedeelte waar het circuit dwars doorheen rijdt. ‘Foro Sol’ heet die en werd vroeger gebruikt als een honkbalstadion. Zoals de bovenstaande afbeelding verklapt, is deze sectie sferisch en imponerend, voor zowel de coureurs als fans.
Wat nog meer het Autódromo Hermanos Rodríguez-circuit typeert
Het door F1 gebruikte, officiële Grand Prix-circuitontwerp is niet de enige combinatie. Een deel van het circuit nabij start-finish is namelijk ook een ovaal circuit dat overlapt met dit huidige design. De ovaal wordt niet zoveel meer gebruikt als vroeger en staat bekend als gevaarlijk vanwege het belemmerde zicht bij bocht 2 en 4.
0 reacties