Waarom het straatcircuit van Monaco een uniek en aantrekkelijk race-circuit is
Het Prinsendom van Monaco staat decennialang bekend vanwege glitter, glamour en de bijhorende belastingvoordelen. Het is daarom niet gek dat een peperdure racesport als Formule 1 als kind aan huis is op deze iconische locatie.
De GP van Monaco is sinds 1950 bijna onafgebroken onderdeel van de F1-kalender. Op zich al bijzonder. Wat dat nog mooier maakt, is het feit dat het stratencircuit van Monaco - Circuit de Monaco - nog zo trouw is aan het originele karakter ervan.
Bijzonderheden rondom de Monaco Grand Prix: tijdloze geschiedenis in modern tijdperk
In al die jaren vonden er diverse aanpassingen plaats, maar een rondje naast de befaamde haven ademt nog steeds de sfeer die de vele bezienswaardigheden rondom voorzien. Sainte Dévote, het Casino, Chicane de Port, Le Tunnel, Fairmont Hairpin - ieder van deze bekende bochten is sinds zo vroeg als 1929, toen er nog geen officiële GP’s waren, nog aanwezig.
Bijzonderheden rondom de Monaco Grand Prix: racen versus treintje rijden
Waar dat juist voor sommigen de GP van Monaco extra bijzonder maakt, is dat tegelijkertijd ook een belemmering in opzicht van racen. Inhalen in Monaco is en blijft ontzettend moeilijk. De drievoudig F1-wereldkampioen Nelson Piquet zei het volgende over racen in Monaco: ‘alsof je door je huiskamer probeert te fietsen’. Het circuit is dan ook erg krap. Zo krap zelfs, dat teams een aangepaste voorwielophanging meenemen om de Fairmont Hairpin (haarspeldbocht) te trotseren.
Mede door die hoge moeilijkheidsgraad, staat winnen van de GP van Monaco gelijk aan een ongekende prestatie. Een overwinning hier is één om af te vinken op weg naar het behalen van de Triple Crown van de racerij. Tot heden is het maar één coureur gelukt om de 24-uursrace van Le Mans te winnen, evenals de Indy500 en de Monaco GP. Dat is dus Graham Hill (in 1972).
Wat nog meer de GP van Monaco typeert
Een rondje op Monaco is maar 3,337 kilometer - de kortste ronde op de F1-kalender. Echter, met maar liefst negentien bochten, vergt elke ronde opperste concentratie. De muur en schade rijden is nooit ver weg. Om hier snel te zijn, moet je durf tonen. Daar naartoe opbouwen is essentieel.
Geduld is dan ook het toverwoord in het weekend van de GP van Monaco. De coureurs bouwen op naar de kwalificatie op zaterdag, zodat ze met klinische precisie langs de bandenstapels kunnen scheren om alles uit die snelle ronde te persen. Want wie wil scoren bij de GP van Monaco, moet bij de kwalificatie zo hoog mogelijk in de rangorde belanden.
0 reacties