Waarom de Red Bull Ring een uniek en aantrekkelijk race-circuit is
De Red Bull Ring is een Formule 1-circuit in Spielberg, Oostenrijk. Het is sinds 1969 in gebruik en heette voorheen de Österreichring (1969-1995), evenals de A1 Ring (1996-2003). Na enkele jaren van afwezigheid, keerde het circuit en daarmee de GP van Oostenrijk terug in de provincie van Stiermarken op de Formule 1-kalender. Sinds 2014 is het circuit beter bekend als de Red Bull Ring.
De Red Bull Ring wordt getypeerd door het heuvelachtige, evenals bosrijke landschap. Dit circuit is één van de kortste Formule 1-circuits op de kalender. Met een lengte van 4,318 kilometer is het één van de kortste circuits na Monaco. Hoogteverschillen - de Red Bull Ring ligt op een heuvelrug - zijn eveneens een kenmerkende karakteristiek. Met máár tien bochten, is de huidige lay-out van de Red Bull Ring gelijk ook een circuit met de minste bochten in de Formule 1.
Bijzonderheden rondom de Oostenrijkse Grand Prix
Door de korte lengte en de hoogteverschillen is de Red Bull Ring een circuit waarbij je relatief veel van de actie meekrijgt. De Oostenrijkse Grand Prix kent namelijk 71 ronden. Het overzicht is des te groter als je het wat hogerop zoekt in de tribunes, met name bij de tribunes, die aan het gelegen bos grenzen.
Wie een bezoek aan de Red Bull Ring overweegt, zal vele landgenoten aantreffen op het bij de Nederlanders populaire circuit van de gelijknamige energiedrankjesfabrikant. Een zee van oranje siert de tribunes. Ook de vlak bij gelegen camping is inmiddels veroverd door de Hollanders.
Wat nog meer de GP van Oostenrijk typeert op de Red Bull Ring
De Red Bull Ring is mede door het gebrek aan bochten een snel circuit. Vooral de laatste sector tot en met de eerste bocht, voorbij start-finish en heuvel op, is vanwege de grote mate van downforce die de auto’s genereren erg snel. Daarentegen gaan de Formule 1-coureurs vooral bij de eerste en tweede bocht, de vrij scherpe knikken naar rechts, vol in de ankers.
De afdaling die daarna komt, met de flauwe bocht naar rechts toe, is in opzicht van de exit erg belangrijk. Vroeg remmen en zoveel mogelijk snelheid meenemen na deze bocht is erg bepalend voor de laatste sector en ook de rondetijd. Omdat de ronden zo kort zijn is de foutmarge op de Red Bull Ring des te kleiner tijdens de kwalificatie. Verloren tijd goedmaken in dezelfde ronde is lastiger. De erg korte lengte en de duur van een ronde zorgt ervoor dat het veld dichter bij elkaar zit qua rondetijd.
0 reacties