Verstappen en Hamilton F1-coureurs met meeste nepvolgers op Twitter, concludeert onderzoek

Verstappen en Hamilton F1-coureurs met meeste nepvolgers op Twitter, concludeert onderzoek

door Michael Janiec

Max Verstappen en Lewis Hamilton hebben het hoogste percentage nepvolgers van alle actieve Formule 1-coureurs op Twitter. Dat is de conclusie na een onderzoek die Gambling.com uitvoerde. Deze Formule 1-coureurs zijn overigens niet de enige met hoge aantallen nepvolgers op het socialmedia-platform Twitter. Ook de Formule 1-teams maken zich eraan schuldig.

Aantallen nepvolgers op Twitter langer een probleem

Toen multimiljardair Elon Musk begon te praten over het plan om Twitter over te nemen, is het onderwerp van nepaccounts weer volop in het nieuws. De Tesla-man vroeg zich af wat voor vlees hij met het platform in huis haalde. Want hoeveel van die actieve gebruikers, in het tweede kwartaal van 2022 naar verluidt 237 miljoen dagelijks actieve leden (statista.com), zijn echte mensen die het platform gebruiken?

De SparkToro-tool voedde de discussie rondom die vraag behoorlijk. De tool stelt mensen in staat om een middels een steekproef, laten wij zeggen: 2.000 volgers, van een account te analyseren. Hiermee komt naar voren hoeveel daarvan bots, spamaccounts, inactieve gebruikers, propaganda of andere nepaccounts zijn van het bijhorende Twitter-account.

Het plaatst de aantallen van nepvolgers op de Twitter-accounts van Verstappen en Hamilton evenals de F1-teams voorhand enigszins in perspectief. Want wat blijkt? Grofweg 20 procent van alle Twitter-accounts is nep. En Musk ontkomt er ook niet aan: het onderzoeksbureau achter SparkToro concludeerde eerder dit jaar dat minstens 23 procent van zijn volgers nep is.

Meeste nepvolgers op Twitter: Red Bull, McLaren, Verstappen en Hamilton leidend

Terug naar de populaire F1-coureurs. Ook zij ontkomen niet aan het fenomeen. Of er hier volledige sprake is van opzet laten wij in het midden. Al zijn de cijfers zachtst gezegd onthullend. Zo heeft Max Verstappen het hoogste percentage nepvolgers op Twitter: 43,2%. Vlak daarachter staat Mick Schumacher met 43,1% nepvolgers op Twitter.

Lewis Hamilton, de F1-coureur met verreweg de meeste Twitter-volgers; daarvan zou 37,5% nep zijn. Verreweg de meeste nepvolgers (bijna drie miljoen). Sergio Perez komt in die telling op de tweede plaats met 1,4 miljoen nepvolgers.

En dan de Formule 1-teams: de ‘prijs’ voor percentages. Die gaat naar McLaren. Geschat wordt dat 44,6% van hun volgers niet echt zijn. Gevolgd door Red Bull Racing: 43% en Alfa Romeo: 42,3%.

Percentueel loopt Mercedes ook op dit vlak achter. Ware het niet dat Mercedes de meeste nepvolgers heeft op Twitter (1.866.293) - volgens het onderzoek ongeveer 50.000 nepvolgers meer dan Red Bull Racing.

Perceptie zelden daadwerkelijke realiteit

Is het bovenstaande allemaal toeval? Verre van. Het fenomeen typeert de tijden waarin wij leven. Met influencers, maar ook, zoals het bovenstaande bewijst, grote merken, die grof geld investeren om de perceptie van de consument te beïnvloeden en zo meer te verkopen. ‘Langer than life’ zogezegd. Inclusief de uitstraling van autoriteit die klanten bindt. Nou. Het blijkt weer. Niets is wat het lijkt!

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk