Gerenommeerd F1-journalist Peter Windsor legt in zijn meest recente video-analyse uit wat Max Verstappen juist zo snel maakt, ondanks dat de Red Bull-coureur, in tegenstelling tot sommige concurrenten, opvallend eerder in de bochten remt.
Wie is Peter Windsor dan?
Een naam die in Nederland niet al te bekend in de oren klinkt, maar wie de Formule 1 al vele jaren volgt, weet dat Peter Windsor een recht van spreken heeft. Wellicht zelfs meer, dan de gemiddelde F1-journalist (inclusief ikzelf!).
De Australiër, inmiddels 71 lentes jong, werkt al bijna heel zijn leven in en rondom de koningsklasse. Zo deelde hij de auto met Frank Williams bij het noodlottige ongeval in 1986 waarbij de grondlegger van Williams Racing verlamd raakte. Vijf jaar later werd Windsor aangesteld als team-manager bij de Britse equipe.
Terug naar de materie voorhand: de laatste analyse die Windsor heeft gedeeld op zijn YouTube-kanaal over de rijstijl van Max Verstappen. Wat velen geloven, daarin bewijst de regerend wereldkampioen het tegendeel. Zo snel mogelijk door de bocht gaan en héél laat remmen lijkt namelijk de beste aanpak, maar niets is minder waar in de optiek van Windsor, die de Nederlander een schoon voorbeeld noemt van een uitzonderlijke F1-coureur die nog een stap verder gaat zogezegd.
Hoe Max Verstappen eerder remt, maar toch meer snelheid weet te vinden
"Er is evenveel tijd te vinden tussen de bochten als erin. Met andere woorden: het zijn de rechte stukken waar de beste coureurs aan denken als ze een bocht naderen, niet per se de bocht zelf. En ik maak dat punt omdat er, vooral nu met de komst van zoveel telemetrie en beelden op het scherm, zoveel nadruk ligt op hoge minimumsnelheden en rempunten. Maar in werkelijkheid, naar mijn mening, hebben die graphics de neiging om de echte situatie te vertroebelen", klinkt het relaas van Windsor.
En Verstappen weet juist tijd te vinden door de manier waarop hij de auto eerder onder controle heeft bij inremmen en zo ook eerder op het gaspedaal kan trappen: "Natuurlijk gaat hij (Verstappen) zo laat remmen, als dat het gevoel van de auto het toelaat. Maar zijn eerste prioriteit is altijd om de remmen een fractie aan te tikken, om het gewicht aan de voorkant van de auto te krijgen, en de auto stabiel te maken", gaat Windsor verder.
“Maar om het punt te herhalen: Max is niet gefocust op zo laat mogelijk remmen. Waar Max naar kijkt, is het rotatiepunt. En daarom zeg ik vaak dat Max een vroege remmer is, want in werkelijkheid trapt hij waarschijnlijk al vroeg op de remmen om de auto stabiel te krijgen en de voorkant naar beneden te krijgen, voordat hij echt hard remt", aldus de bekende F1-journalist.
0 reacties