Red Bull Racing-teamadviseur Helmut Marko laat doorschemeren dat het topteam in het doorontwikkelen van de auto meer baat heeft bij luisteren naar Max Verstappen. Met een RB18 die de titelverdediger beter ligt kan Verstappen er meer uithalen dan wie dan ook op de Formule 1-grid.
Red Bull Racing kapitaliseert op unieke rijstijl van Max Verstappen
De Nederlander beschikt over het talent en de fijne motoriek om te compenseren. Zelfs als de auto nerveuzer wordt bij een afstelling met meer potentie, ook dan weet Verstappen dat glad te strijken.
Dat maakt de Red Bull-coureur uitzonderlijk. Waar andere coureurs in zo een situatie juist overcompenseren en de snelheid kwijtraken, weet Verstappen ervoor te zorgen dat de voordelen blijven afwegen tegenover de nadelen: “Max houdt van een auto die goed ligt aan de voorkant”, vertelt Marko in gesprek met motorsport.com. “Wat de achterkant betreft, dat maakt hem weinig uit”, vervolgt hij.
Een achterkant die te nerveus is bij hoge snelheden: Verstappen kan daarmee leven, terwijl andere coureurs, zoals Sergio Perez, concluderen dat de auto onbestuurbaar is geworden, legt de Oostenrijker uit.
Prestaties van Verstappen ondersteunen is belangrijker dan naar Perez luisteren
“Als de auto Max beter ligt, dan komt de ‘Verstappen-factor’ naar boven, meer dan eerst. Het is een coureur van zo een buitencategorie die ervoor zorgt dat je dan maximaliseert.”
Volgens Marko kiest het team dan liever voor een afstelling die Verstappen beter dan Perez ligt: “Perez valt daardoor misschien terug naar zijn normale niveau. Het is dan ook niet makkelijk om de teamgenoot van Verstappen te zijn”, aldus de teamadviseur.
Dat Verstappen zijn wereldtitel heeft zekergesteld vorig jaar helpt het team aanzienlijk. Er is meer rust in zijn rijstijl: ‘Max rijdt nu eleganter, maar behoudt de snelheid. Hij is daardoor eigenlijk nog sneller dan voorheen, maar met minder risico’s en zonder het materiaal zwaar te belasten.’
0 reacties