Max Verstappen is optimistisch bij aanvang van de Italiaanse GP. Ook vorig jaar was een overwinning op tafel op Monza, totdat de regerend wereldkampioen op spraakmakende wijze de grindbak in surfde met de W12 en daarin Lewis Hamilton als surfplank. Maar in 2022 zijn de kansen weer aanwezig op het circuit waar Verstappen als beste resultaat een P5 genoteerd heeft.
Verstappen trekt ten strijd met belangrijke troep van topsnelheid op Monza
Afrekenen met spoken van verleden op Monza? Verstappen is er nuchter over - de samenloop van omstandigheden et cetera - maar toch, mogelijk is deze zondag op Monza de beste kans tot nu toe om te winnen: "Ik sta graag overal op het podium, maar ook dit circuit is nooit goed voor ons geweest; we hebben gewoon nooit echt die topsnelheid gehad en natuurlijk kun je dat op sommige circuits compenseren met een lagere vleugel, maar hier probeert iedereen low-downforce te rijden, dus je zit er gewoon aan vast", vertelde kampioenschapsleider Verstappen op donderdag.
Het voordeel is dat de RB18 dit jaar wél over de topsnelheid beschikt. Daarnaast hoeft hij niet van achteren te starten vanwege een motorwissel dit keer: "En daarom denk ik dat we hier de laatste jaren nooit echt competitief zijn geweest. Bovendien was dit altijd een circuit waar we motorstraffen moesten nemen en zo, wat ook nooit echt helpt om op het podium te komen. Dit jaar hebben we een goede kans. Als je kijkt naar onze auto gedurende het seizoen, zijn we altijd goed geweest op de rechte stukken’, vervolgt de RBR-coureur.
RB18 geëvolueerd tot gebalanceerde auto door minder pondjes
De voornaamste Achilles van de RB18, de extra kilo’s, die tellen minder door nu, en dat komt de balans ten goede, vertelt Verstappen: "In het begin van het jaar had de auto een behoorlijk overgewicht, wat de balans van de auto niet ten goede kwam", legt hij uit. "Maar nu dat minder is geworden, zijn vooral de laatste paar races heel goed voor ons geweest.”
En dat geeft houvast voor behoorlijke resultaten in het restant van de zeven Grands Prix: "Het lijkt erop dat we nu weten hoe we op elk circuit moeten presteren, de een wat meer dan de ander. Wat de punten betreft is het heel goed geweest, maar we weten dat er nog veel races zijn waarin we ook punten moeten scoren."
0 reacties