Ralf Schumacher ziet met Verstappen de oplossing voor kelderende kijkcijfers in Duitsland

Ralf Schumacher ziet met Verstappen de oplossing voor kelderende kijkcijfers in Duitsland

door Michael Janiec

Lang stond Duitsland bekend als één van de autosportlanden van Europa. Tegenwoordig is daar weinig van over. De dalende trend in populariteit van bijvoorbeeld Formule 1 is merkbaar en daar lijkt zelfs Mick Schumacher weinig aan te veranderen. Volgens Ralf Schumacher is er één oplossing. En dat is Max Verstappen.

Dalende populariteit F1 en racesport in Duitsland zet nog steeds door

De Formule 1 - evenals de racesport, zijn met Duitsland verweven. Met merken als Porsche, Mercedes, BMW - toonaangevend in de racewereld - is de link haast onevenaarbaar. Enkel Engeland kent een vergelijkbare connectie. Toch gaat het van kwaad naar erger in de afgelopen tien jaar met de populariteit van de koningsklasse in Duitsland. Sinds dat de legendarische Michael Schumacher van het toneel verdween, wist Sebastian Vettel de fakkel nog enige tijd te dragen. Maar sindsdien zet de daling door.

Vettel breit er een eind aan en Mick Schumacher houdt amper het hoofd boven water bij Haas. Ralf Schumacher vindt het vooral jammer, maar ziet een kans om het format te reanimeren: “Dan moeten wij Max Verstappen maar als een Duitser verkopen”, vertelt hij aan sport1. “Want Inmiddels is duidelijk dat Formule 1 en de autosport een probleem hebben in Duitsland”, vervolgt de voormalig F1-coureur.

Ralf Schumacher ziet heil in Verstappen omarmen

Het komt goed uit, immers spreekt Max ook een aardig woordje Duits, omdat hij in de formatieve jaren dikwijls bij de oosterburen furore maakte in de karts. Sterker nog: de koningsklasse in het algemeen mag Verstappen bedanken. De Nederlander is sinds zijn komst een levenslijn geweest in opzicht van de sport nog spannend houden.

Als reden voor het verval van de populariteit in zijn vaderland noemt Ralf geld. Karten is alsmaar duurder geworden namelijk. De impuls - voor vaders en zoons om die sport te omarmen - is in de tijden van Schumacher groot geweest. Maar het levensbloed, de basis, verdwijnt steeds meer: “In de tijden van Michael wilden alle jongens karten. Het was duur, maar ouders waren bereid om het uit te geven. Een kartseizoen kost tegenwoordig al gauw 200.000 euro - of zelfs 500.000 euro op het hoogste niveau. Wie kan dat nog betalen?”, concludeert Ralf Schumacher.

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk