Verstappen tekent beeldend op hoe het is om F1 te rijden en jezelf te onderscheiden

Verstappen tekent beeldend op hoe het is om F1 te rijden en jezelf te onderscheiden

door Michael Janiec

Max Verstappen heeft in een uitgebreid interview uitgelegd hoe het voelt om in een Formule 1-wagen rond te rijden. Ook meldt de Red Bull Racing-coureur waar het te halen valt als je jezelf wilt onderscheiden tussen de vele uitstekende coureurs. Dat iemand er staan wanneer het erom spant - dat is één van de factoren wat een ‘buitenklasse’ racer typeert.

Verstappen vindt dat er weinig vergelijkbaars met Formule 1 rijden bestaat

In gesprek met Hugo Decrypts, begint Verstappen over hoe het voelt om in een F1-auto te rijden. Een normaal mens heeft eigenlijk geen referentiepunt. Of ja. Een achtbaan allicht? Maar één die niet op rails rijdt… "Om eerlijk te zijn is het heel moeilijk uit te leggen, want ik denk niet dat er echt iets vergelijkbaars is, niets waarmee je hetzelfde kunt ervaren”, begint Verstappen. “Je kunt het voelen in een sportwagen, maar je hebt grip nodig en de auto's zijn zwaarder vanwege de twee mensen aan boord."

En hoe gaat dat als het regent? Kent Verstappen angst? "Natuurlijk zijn de omstandigheden moeilijk en kan het gevaarlijk zijn, je moet wat voorzichtiger zijn. Maar het is niet echt angst. Het is een beetje hetzelfde als dat je op een natte weg rijdt en het zicht slecht is."

Hoe betere coureurs het verschil maken uiteindelijk

Dat F1 een mechanische sport is… Het is de realiteit dat niet iedere goede coureur een auto krijgt die snel genoeg is, vertelt de Nederlander: "Het lijdt geen twijfel dat het in de F1 belangrijk is om een heel goede auto te hebben. Er zijn veel goede coureurs, maar als je niet de juiste auto hebt, kun je het kampioenschap niet winnen. De kloof in het niveau van de teams is ook enorm als je ziet dat slechts drie teams van de tien strijden om de overwinning.”

Het zou hem niet uitmaken als de auto’s gewaagder aan elkaar zijn: "In de F1 heb je meestal een grote regelwijziging om de vier of vijf jaar. Misschien moeten we daarmee stoppen en dan zou het niveau van alle teams langzaam dichter bij elkaar komen", vervolgt Verstappen.

Waar het onderscheid op het allerhoogste niveau gemaakt wordt

Een in het geval van beste gereedschap hebben - daar staat tegenover dat je precies weet wat je ermee kunt en dat naar behoren doet: "Daarna denk ik dat de coureur ook een grote rol speelt. Waar een coureur het verschil maakt is als de omstandigheden moeilijk zijn, als er concurrentie is met een ander team, als je echt vecht. Het is in die scenario's dat het verschil wordt gemaakt. Voor de rest zijn er zoveel goede coureurs in de wereld, ook buiten de F1."

Hoewel de verschillen qua vaardigheden in F1 niet immens zijn, steekt de coureur die telkens presteert als het moet er uiteindelijk bovenuit: "Maar voor degenen in F1 - het verschil tussen de goede en de zeer goede zit in de beslissende momenten. Als er bijvoorbeeld een race in de regen is, of in zeer moeilijke omstandigheden, of in een beslissende kwalificatie. Dat is wanneer je het verschil kunt maken, of net iets meer punten kunt scoren, dan je teamgenoot bijvoorbeeld”, aldus Verstappen.

Zou je het aandurven om in een F1-auto te rijden?

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk