Max Verstappen begint aan het Formule 1-seizoen van 2025 als viervoudig wereldkampioen, maar de druk op Red Bull Racing is groter dan ooit. Na een dominante eerste seizoenshelft in 2024 moest het team terrein prijsgeven aan concurrenten zoals McLaren en Ferrari. Günther Steiner, voormalig teambaas van Haas, waarschuwt dat Red Bull grote problemen kan krijgen als de nieuwe RB21 niet competitief genoeg blijkt te zijn.
Een ontevreden Verstappen is geen makkelijke Verstappen
Steiner, die bekendstaat om zijn recht-door-zee mentaliteit, liet zich uit over Verstappens karakter in een interview met CNN. Volgens hem is de Nederlander op zijn best als hij een winnende auto heeft, maar kan hij erg lastig te managen worden als de resultaten tegenvallen. "Toen hij vorig jaar races begon te verliezen, reageerde hij best agressief. We moeten afwachten welke Max we te zien krijgen," aldus Steiner.
De oud-teambaas refereert aan de momenten waarop Verstappen in 2024 gefrustreerd klonk over de boordradio, vooral toen McLaren en Ferrari hem steeds vaker het vuur aan de schenen legden. "Hij zal duidelijk uitspreken dat hij niet blij is. En een ontevreden Max is geen aardige Max, zoals we allemaal weten," vervolgt Steiner. "Hij is misschien wel de beste coureur van dit moment, maar hij wil winnen. Als hij geen competitieve auto heeft, zal dat voor Red Bull een groot probleem worden."
Hoe moet Red Bull Verstappen managen?
Mocht Red Bull in 2025 niet direct vooraan staan, dan zal het team snel moeten schakelen. Volgens Steiner is het essentieel dat Red Bull rustig blijft en zich niet laat meeslepen door de emoties van hun stercoureur. "Je moet de speeltjes niet na twee races uit de kinderwagen gooien als het niet jouw kant op valt," zegt hij. "Als het team achterloopt, is klagen niet de oplossing. Dan moet je hard werken om terug te komen. Ongeduld helpt niet, je moet het team juist bij elkaar houden."
De vraag is echter hoe Verstappen hiermee om zal gaan. In eerdere seizoenen liet hij zien dat hij zijn frustraties niet onder stoelen of banken steekt wanneer hij niet tevreden is met de prestaties van zijn auto. Toch is er ook een andere kant van Verstappen: als hij het gevoel heeft dat het team alles op alles zet, blijft hij vaak loyaal en geeft hij alles om de achterstand te verkleinen.
RB21 de sleutel tot succes
De eerste grote test komt al snel, wanneer Red Bull de RB21 laat debuteren tijdens de Grand Prix van Australië. Dit zal een indicatie geven van waar het team staat ten opzichte van de concurrentie. Als Red Bull direct sterk is, kan Verstappen zich volledig richten op het verdedigen van zijn titel. Maar als er achterstand is, zal het de vraag zijn hoe Red Bull en Verstappen met de situatie omgaan. Eén ding is zeker: een ontevreden Verstappen is een Verstappen die je niet wilt tegenwerken.
0 reacties