De koningsklasse van de autosport heeft gigantische sprongen gemaakt in de afgelopen dertig jaar wat betreft de veiligheid. Toch kan het nog beter. Zo denkt ook Red Bull Racing-coureur Max Verstappen. De ervaringsdeskundige deelt zijn verbeterpunten. In het bijzonder: wat beter kan op Jeddah Corniche Circuit waar de Saudi-Arabische GP gehouden wordt sinds 2021
Veiligheid verbeteren in Formule 1 nooit echt klaar
Met de komst van allerlei veiligheidsmiddelen, zoals de survival-cell, het HANS-device, evenals de halo, is de Formule 1 gedurende de recentere iteraties aanzienlijk veiliger geworden. Dat moet relatief gezien worden niettemin. Een auto met meer dan 200 km/u door een scherpe bocht heen jagen - buitengewoon snel in vergelijking met andere klassen - kent nog altijd de nodige gevaren.
Is stom toeval - met alle nare gevolgen - niet uit te sluiten dan? Ja en nee. Een voorbeeld uit 2022 onderstreept dat de veiligheid een blijvende topic is: de crash van Guanyu Zhou op Silverstone. De Chinese Alfa Romeo-coureur belandde op ongelukkige wijze ondersteboven met een hoge snelheid. Door de vrijgekomen kracht brak de rolbeugel af die bij de luchtinlaat bevestigd zat. Niet de bedoeling dus.
Zhou schoof ondersteboven richting de tribune en werd op het allerlaatste moment in een zijwaartse salto over het hekwerk de bandenstapel in gelanceerd.
Kortom: een aaneenschakeling van factoren die normaliter zouden moeten helpen, maar die effectiviteit verloren. Of juist door de samenloop van gebeurtenissen voor het tegenovergestelde zorgden. Wonder boven wonder raakte niemand gewond. Close call? Jazeker. Zo een incident roept de nodige vragen op en geeft de FIA gelukkig ook nieuwe inzichten om de veiligheid verder te verbeteren.
Jeddah gevaarlijkste circuit volgens Verstappen: bocht 10 en gebrek aan overzicht
Verstappen heeft ook wel iets over te zeggen over wat nog beter kan qua veiligheid. De Nederlander wijst daarbij vooral naar de veiligheid van de circuits zelf. In het bijzonder dus Jeddah. Het ‘snelste’ straatcircuit werd na de eerste editie in 2021 naar eigen zeggen verder verbeterd in dat respect. Maar Verstappen denkt dat het nog beter kan, mede omdat de auto's nu aanzienlijk anders zijn: stijver er lager liggender.
Bocht tien op Jeddah Corniche Circuit is waar Mick Schumacher vorig seizoen keihard crashte. Een krappe, snelle sectie met een chicane, een nogal scherpe kerb en weinig marge tussen het asfalt en de muur die inmiddels verder naar achteren verplaatst is: "In Jeddah zit de auto nu heel laag bij de grond en die bocht, bij het uitkomen komt de kerb op je af", meldt Verstappen aan Viaplay.
En dat kan voor een nare combinatie zorgen, vervolgt hij: "De hoek van de kerb en de vorm ervan is ook verkeerd voor de huidige auto's, want elke keer glijden we er allemaal overheen."
"Als je daar onderuit gaat omdat de auto zo dicht bij de grond zit, kun je gelanceerd worden.”
De Nederlander pleit voor een ander type kerb. In ieder geval één die niet zo straft als je erop kom: “Ze moeten het op zijn minst opvullen achter de kerb, zodat je erop kunt rijden, maar niet volledig onderuit gaat en een grote impact veroorzaakt.”
Tenslotte noemt hij het gemis van de Tecpro-barrière bij de plek waar Schumacher crashte. Deze barrière fungeert als een kreukelzone die veel van de kracht opvangt, zodat de auto en de coureur dat niet hoeven te doen als het ware vertraagt worden eer ze tot stilstand komen.
De organisatoren van de Saudi-Arabische Grand Prix mogen in tandem met de FIA en FOM ook nog werken aan de overzichtelijkheid op het straatcircuit.
0 reacties