De tijdstraf van vijf seconden die Max Verstappen kreeg tijdens de Grand Prix van Saoedi-Arabië blijft voor veel discussie zorgen. Waar sommigen de straf als terecht beschouwen en anderen het juist een overdreven maatregel vinden, is voormalig F1-strateeg Bernie Collins opvallend kritisch. Zij vindt de straf te mild.
Voordeel na het afsnijden van bocht 1
Volgens Collins, die haar analyse deelde tijdens de Sky F1 Podcast, was het bestraffen van Verstappen volledig terecht. De Nederlander sneed bij de start van de race bocht één af en behield daardoor een voorsprong ten opzichte van Oscar Piastri. Het ging er volgens haar niet alleen om dat hij van de baan ging, maar vooral dat hij daar een blijvend voordeel uit haalde.
Wat Collins vooral steekt, is dat Verstappen met slechts vijf seconden tijdstraf relatief goedkoop wegkwam. Ze stelt dat de vraag niet moet zijn of de straf terecht was, maar of vijf seconden wel voldoende was om het verkregen voordeel te compenseren. Zeker als Verstappen in staat was geweest om weg te rijden en een comfortabele voorsprong op te bouwen, zou die straf haar inziens tekortschieten.
Voordelen van ‘clean air’ wegen zwaar mee
Collins wijst ook op het voordeel van rijden in ‘clean air’, oftewel zonder auto direct voor je. Daardoor heeft een coureur minder last van turbulente lucht, wat resulteert in minder bandenslijtage en een constanter tempo. In dat opzicht had Verstappen volgens haar meer profijt van zijn actie dan de vijf seconden aan straf weerspiegelden.
Toch ingehaald, maar straf blijft onderwerp van debat
Hoewel Verstappen ondanks de relatief milde straf zijn positie uiteindelijk toch verloor, blijft het incident voer voor discussie. Volgens Collins is het zeldzaam dat een coureur met slechts vijf seconden straf alsnog zijn plaats verliest, wat volgens haar aantoont dat de impact van het incident groter was dan ingeschat.
Tot slot zet ze vraagtekens bij de coulance van de stewards omdat het incident zich afspeelde in de eerste ronde van de race. Hoewel er binnen de sport afspraken zijn dat men in de openingsronde iets soepeler is, vindt Collins dat de regels altijd gelijk toegepast moeten worden. Of het nu ronde één is of ronde 31, de straf moet in verhouding staan tot het voordeel dat een coureur behaalt.
0 reacties