Voor Formule 1-teams is de simulator een van de belangrijkste gereedschappen die ze hebben. Het zorgt ervoor dat ze al voordat ze op het circuit zijn, ze al een idee hebben voor de set-up van de auto. Maar volgens Helmut Marko heeft Red Bull hier een probleem: wat ze in de simulator zien komt niet overeen met de werkelijkheid.
Veel werk aan de set-up
In Japan was dat ook weer het geval. Red Bull ging met een, naar hun idee, goede set-up op pad naar Japan. Ze reden voor het eerst de garage uit en de balans was er totaal niet. Het lukte ze knap om elke sessie een stap te maken en Max Verstappen wist dus zelfs te winnen. Maar het was een behoorlijk lastige overwinning om uit het vuur te slepen.
In gesprek met Auto Motor und Sport is het Helmut Marko die naar de simulator wijst als oorzaak dat Red Bull in eerste instantie in Japan uit de garage kwam met een slechte balans in de auto. "Wanneer de simulator ons geweldige rondetijden belooft, gaat het op het circuit mis. Dat gebeurde twee jaar geleden in Monte Carlo en ook deze keer weer. Ik heb Max gezegd dat hij op zijn eigen ervaring moet vertrouwen in plaats van op wat de simulator zegt."
Christian Horner sluit zich bij de woorden van Marko aan. "De beste sensor in de auto is de coureur. Na drie trainingssessies lukte het ons eindelijk om de auto in zijn window te krijgen. En toen, met Max, konden we de pole-positie pakken en winnen."
Aankomend weekend is de Formule 1 weer in Bahrein. Dat is een circuit wat de teams goed kennen. Hier waren de laatste jaren namelijk de wintertests van Formule 1. Zal red Bull hier wel meteen met een goede set-up verschijnen of gaat het weer een lastig weekend worden voor het team van Max Verstappen?
0 reacties