In 2023 was Red Bull niet te stoppen en wonnen ze alle races op één na. 2024 was een stuk minder succesvol en Red Bull kreeg het gedurende het seizoen steeds lastiger. Voor de vertrekkende Adrian Newey was dit geen verrassen, hij vertelt dat hij de problemen al in het einde van 2023 aan zag komen.
De auto werd moeilijker
Het was het sterkste jaar dat er ooit door een team in Formule 1 is gereden. In 2023 won Red Bull Racing 22 van de 23 races. Alleen in Singapore lukte het ze niet om als eerste over de streep te komen. Ondanks dat succes, zag Adrian Newey aan het einde van 2023 dat zijn team het moeilijk begon te krijgen, zo vertelt de vertrekkende wonderontwerper tegen Auto Motor und Sport.
"Het (verliezen van de koppositie) heeft natuurlijk voor een gedeelte te maken met vooral McLaren en ook Ferrari. Zij ontwikkelden de auto heel goed. Ik denk dat ik vroeg in 2024 en al aan het einde van 2023 kon zien dat de auto moeilijker te besturen werd. Dat paste nog wel bij Max, althans het paste niet bij hem, maar hij kan er mee omgaan. Checo kon dat niet."
"Door 2023 heen zag je al een verschil ontstaan tussen de teamgenoten en dat werd doorgetrokken in het eerste gedeelte van 2024. Wel konden ze toen nog ermee omgaan, want de auto was [voor de leiding van Red Bull] nog goed genoeg. Ik begon me toen al zorgen te maken, maar het leek erop dat in de organisatie niet veel mensen zich zorgen maakten."
Niet alleen Newey, maar ook Max Verstappen maakte zich al vroeg zorgen over de auto van 2024. Newey zag echter dat ook hier pas te laat iets mee werd gedaan door het team.
"De mensen binnen Red Bull, en dit is geen kritiek, hebben denk ik misschien wat te weinig ervaring. Ze bleven dezelfde kant opgaan. Het probleem werd pas een acuut probleem toen zelfs Max problemen kreeg met het besturen van de auto."
0 reacties