Liam Lawson maakte een dramatische stint mee bij Red Bull. Vol verwachting werd hij aangekondigd als teamgenoot van Max Verstappen, maar het eindigde in een grote teleurstelling. Al na twee raceweekenden werd hij teruggezet naar Racing Bulls. Red Bull wil niet dat ditzelfde met Yuki Tsunoda gaat gebeuren en daarom gaan ze vanaf nu voor een andere aanpak.
Minder agressieve set-ups
Het verschil in de tijden tussen die van Max Verstappen en van Liam Lawson was gigantisch. Vooral tijdens de kwalificatie zat er soms bijna een seconde tussen de tijden die de twee per ronde neerzetten en tijdens de natte rondes van de Grand Prix van Australië was Lawson soms zelfs meerdere secondes langzamer dan Verstappen.
Het is een terugkomend probleem bij coureurs die naast Max Verstappen zitten: ze komen niet in de buurt van de tijden die de Nederlander wel neer kan zetten. Het heeft voor Liam Lawson al vele andere ook hun stoeltje bij het team gekost. Met de komst van Yuki Tsunoda wil het team voorkomen dat met de Japanner hetzelfde gaat gebeuren.
De reden dat de teamgenoten van Verstappen zoveel achter lopen, is de agressieve set-ups die Max Verstappen op zijn Red Bull toepast. Hij heeft graag een voorkant van de auto die heel gevoelig is, maar dat zorgt ervoor dat de achterkant van de auto veel moeilijker onder controle te houden is. Hij kan hier uitstekend mee omgaan, maar andere hebben daar moeite mee. Helmut Marko zegt in gesprek met Formel1.de dat Red Bull ook weet dat dit de reden is waarom het zo lastig is naast Verstappen. "Ja, dat is een accurate omschrijving en dat is wat het zo moeilijk maakt om de tweede coureur te zijn."
Daarom zullen ze het met Tsunoda anders proberen aan te pakken: "Maar we hebben er al over nagedacht om de tweede auto anders af te stellen, met een minder agressieve set-up. Dat is iets wat het rijden makkelijker maakt."
Gaat het Red Bull lukken om Tsunoda wel te laten slagen naast Verstappen?
0 reacties