Christian Horner legt strategie van Red Bull in Monaco uit: "Dat is het fundamentele probleem"

Christian Horner legt strategie van Red Bull in Monaco uit: "Dat is het fundamentele probleem"

door Rik Blokland

Het voornaamste gespreksonderwerp na afloop van de Grand Prix van Monaco, is de strategie van de teams. Met name door de verplichte twee-stopper was het voor de teams nog iets ingewikkelder dan normaal. Red Bull kon voor Max Verstappen niet veel potten breken met de strategie. Hij startte op de vierde plek en daar eindigde hij ook. Na afloop legt Christian Horner uit tegen De Telegraaf wat het idee was van de strategie van Red Bull.

Hopen op een safetycar of rode vlag

Waar de McLaren vaak de eerste waren die hun kaarten speelden door een pitstop te maken, was het de Red Bull van Max Verstappen die als laatste een stop maakte. Vooral de tweede stop was bijzonder laat voor de Nederlander. Hij ging pas in ronde 77 van 78 naar binnen en moest daarmee de leiding in de wedstrijd uit handen geven.

Volgens Christian Horner was dit hoe ze het van tevoren gepland hadden. Een rode vlag of safetycar had Verstappen in deze situatie de overwinning of een podiumplaats kunnen geven. "We besloten om lang door te rijden en hoopten op een safetycar of rode vlag. Die bleven helaas achterwege. Het was één van die races in Monaco waar alle coureurs zich min of meer gedroegen. Ik denk dat de verplichte twee-stopper wel zorgde voor meer interessante strategieën en er lag meer gevaar op de loer. Alleen het fundamentele probleem hier blijft dat je niet kan inhalen en seconden langzamer kan rijden en toch je positie kunt behouden.”

Volgend weekend is de Formule 1 in Spanje. Hier worden nieuwe regels van kracht omtrent de flexibiliteit van de voorvleugels. Bij Red Bull is er goeie hoop dat het ervoor gaat zorgen dat ze competitiever zijn. "We wisten dat Monaco niet ons sterkste circuit zou zijn. We staan nu 25 punten achter op de WK-leider, die vandaag maar drie punten is uitgelopen. We hebben nog een heel lange weg te gaan dit kampioenschap. Vorige week in Imola kwam de auto goed uit de verf en we gaan nu weer naar circuits met meer snelle bochten. Daarnaast treedt volgende week in Spanje de regelwijziging omtrent voorvleugels in werking. Misschien heeft het nul impact op de verhoudingen, maar het zal vast effect hebben."

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk